Jämför perioder i Adwords
Det sker hela tiden en massa uppdateringar i Adwords och nu har det kommit en funktion som jag länge har efterfrågat. Nu kan du nämligen jämföra tidsperioder i ditt Adwords-konto på samma sätt som man har kunnat göra i Google Analytics under en längre tid. Det är enkelt att göra dessa jämförelse och det kräver […]
Det sker hela tiden en massa uppdateringar i Adwords och nu har det kommit en funktion som jag länge har efterfrågat. Nu kan du nämligen jämföra tidsperioder i ditt Adwords-konto på samma sätt som man har kunnat göra i Google Analytics under en längre tid.
Det är enkelt att göra dessa jämförelse och det kräver inte att du måste ändra en massa inställningar utan allt sköts från drop down-menyn.
Börja med att välja vilken period du vill titta på, i detta fallet Senaste 7 dagarna. Gå sedan längre ner i menyn och klicka på knappen På för att aktivera en jämförelse period.
Du kan då välja Föregående period för att jämföra de tidigare sju dagarna med de senaste sju dagarna eller om du vill se Samma period föregående år.
Anpassade tidsperioder
Du kan självklart kringå de fasta datumintervallen och välja att anpassa dina jämförelseperioder precis som du själv vill.
Då väljer du Anpassa överst i menyn och ställer in önskad period. Dubbelkolla att du aktiverat funktionen Jämför datum genom att klicka på knappen så att det står På och du får den undre menyn. Sedan väljer du även här Anpassad och ställer in exakt den tidsperioden du vill ha att jämföra med.
Mer att önska
Jag tycker att funktionen är ett stort steg i rätt riktning och något som jag har efterfrågat men för att jag ska vara helt nöjd hade jag önskat att nästa steg var bättre. Då menar jag hur de presenterar den faktiska statistiken som jämförs.
Vi som är vana vid Google Analytics vet att man kan jämföra två perioder och då även få det uppdelat på t.ex sökordsnivå med statistik på hur utvecklingen har varit.
Jämförelse i Analytics
Med en liknande uppställning i Adwords hade man enkelt kunna se hur ändringar och optimeringar i kontot har påverkat utfallet. Om jag har ökat ett CPC-bud hade det varit en jättebra funktion att kunna se hur det har påverkat utfallet. Idag kan man bara se det på en övergripande nivå genom att lägga upp en jämförelse och sedan använda mouse over på statistikkurvan.
Jämförelse i Adwords
Självklart är det lite mer komplext att få till den typen av jämförelse som jag eftersöker i Adwords då det är mycket mer än bara ett bud du kan ändra på i Adwords som kan påverka.
Men vad tycker ni som använder er av Adwords, är detta en bra funktion som ni har användning för?