Kartöversikten – varför ska jag använda den?
När du är inloggad på ditt Google Analytics-konto kan du se en kartöversikt på Instrumentpanelen. Min erfarenhet säger mig att många glömmer bort att titta på denna och ta reda på mer om varifrån trafiken kommer rent geografiskt. Genom att klicka på ’visa rapport’ till vänster under kartöversikten får du upp en större bild över […]
När du är inloggad på ditt Google Analytics-konto kan du se en kartöversikt på Instrumentpanelen. Min erfarenhet säger mig att många glömmer bort att titta på denna och ta reda på mer om varifrån trafiken kommer rent geografiskt. Genom att klicka på ’visa rapport’ till vänster under kartöversikten får du upp en större bild över varifrån trafiken har kommit i världen.
Kartöversikt – världen
När du har klickat på visa rapport ser du vilka länder som har bidragit med trafik till din sida. Du kan dra muspekaren över kartan för att få veta från vilka länder och hur många besökare du har haft. Du kan också scrolla ner och få svart på vitt i en tabell hur många besökare de olika länderna har bidragit med. Som vanligt i Google Analytics visas topp-10 resultaten om inget annat anges. Här ser du nu också hur länge en besökare från ett visst land har stannat i genomsnitt, avvisningsfrekvensen med mera. Du kan lätt jämföra en besökare från Sverige med en besökare från Norge exempelvis för att se vilken trafik som är mest värdefull för dig.
Kartöversikt – Sverige
Du kan gå djupare in i statistiken genom att klicka på ett land på kartan eller i tabellen för att få statistiken från just det landet och se vilka städer som bidrar med mest trafik. Precis som för vyn över vilka länder som drar mest trafik sorteras städerna här efter vilka som bidrar mest med trafik och hur länge en besökare stannar i genomsnitt samt avvisningsfrekvens med mera.
Den här statistiken kan vara värdefull att använda om du planerar andra marknadsföringsinsatser så som Sponsrade länkar eller kanske helt annan marknadsföring. Vilka städer bidrar med mest relevant trafik? Vilka besökare stannar längst på sidan? Har lägst avvisningsfrekvens? Tittar på flest sidor? Välj att marknadsföra dig i rätt område!