Kolumner och segment är roligare än vad det låter

Jag är inte en sådan person som älskar att jobba i Excel med att snickra ihop tabeller och scripter. För min del får gärna mina kollegor som gillar det förse mig med en väl utarbetad mall som jag sedan kan använda. De kommer nämligen att göra mallen så mycket bättre än mig. Men när det […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Jag är inte en sådan person som älskar att jobba i Excel med att snickra ihop tabeller och scripter. För min del får gärna mina kollegor som gillar det förse mig med en väl utarbetad mall som jag sedan kan använda. De kommer nämligen att göra mallen så mycket bättre än mig.
Men när det kommer till Adwords så är faktiskt funktionerna som heter Segmentera och Kolumner riktigt roliga om man gillar att jobba i Adwords och strävar efter att hela tiden göra sina annonser bättre.
Jag har tänkt att dela upp detta i två st olika artiklar och först ut är Segmentera.

Segmentera klicktyp i Adwords

Hur många av er som har ett eget Adwords-konto har någonsin tittat runt vilka olika, mer avancerade funktioner, som faktiskt finns i Adwords? Om man inte jobbar med det dagligen så tror jag inte att det är så många. Men jag vill slå ett slag för funktionen Segmentera där man kan lära sig en hel del om hur annonserna funkar och hur man kan vidareutveckla dem ytterligare.

Visste du att du kan se hur många klick du har fått på dina sitelinks per sökord eller hur din CTR och kostnad per klick ser ut beroende på om din annons har topp-3 placering eller ute på sidan?
Detta kan du snabbt läsa ut via funktionen Segmentera i Adwords. Vi börjar med hur vi ser utfallet på våra Sitelinks.

Från fliken Sökord väljer funktionen Segmentera för att sedan klicka dig vidare på Klicktyp enligt bilden nedan.
Då får du fram hur du har fått dina klick på respektive sökord och kan analysera om klicken har kommit på annonsen, ev. sitelinks eller om du har en kampanj med ring-tillägg så ser du hur många som har klickat och faktiskt ringt upp direkt. Detta funkar enbart om du har din kampanj riktad mot mobiler och har ring-tillägget aktiverat.

 

Segmentera i Adwords

Nu kommer nästa steg och det är att analysera vad vi faktiskt ser. Är det bra och går det att göra ännu bättre?
Om du inte får några på dina Sitelinks trots mycket visningar kanske du ska byta ut dina Sitelinks? Eller om du har ett Ring-tillägg men inte får några klick som leder till ett direkt samtal, vad gör du då? Mitt förslag är att du skapar en helt egen kampanj för mobilannonserna och nya annonser med budskapet att man ska ringa just er direkt.
Självklart måste man se till att ring-tillägget passar för just er verksamhet. Driver du en webbshop så vill du inte att personer ska ringa, de ska vara självgående och betjäna sig själva i din butik.  Du kan välja att se Enhet istället för Klicktyp för att se om du får klick från mobila enheter och eller stationära datorer.

Utvärdera din annons position

Med nästa funktion kan du se vilket utfall du har fått på dina annonser beroende på deras placering. Är det så kanske så att dina annonser funkar bra även om du lägger ett lägre bud och placerar dem på högersidan istället för topp-3?
Detta är en bra funktion att använda tillsammans med omvandlingsspårning för att se på vilka placeringar du får dina konverteringar och till vilka kostnader.
På detta sätta kan du utvärdera alla dina sökord och vilka som konverterar bäst på vilken placering. Det kanske är så att du får färre konverteringar på högersidan men att din kostnad per omvandling är lägre och det gör att du tjänar mer på att ligga på högersidan eftersom din annonseringskostnad även blir lägre.

Placeringar i Adwords
Placeringar i Adwords

Jag skulle säga att det inte finns något direkt facit på hur du ska tolka statistiken som du får fram via Segmentera. Jag har bara tagit upp några av funktionerna man kan använda sig av.
Det som spelar stor roll är även vad du har för mål med din annonsering. Är det för att sälja eller är det branding, kanske en kombination av båda?
Målet med denna och min kommande artikel är att ni som jobbar med egna konton idag ska ta er mer tid, om ni inte redan gör det, och klicka runt i Adwords och testa de olika funktionerna och se hur ni kan använda dem i er verksamhet och er annonsering.

Lycka till!