Kolumner och segment i Adwords, del 2
I mitt förra inlägg om kolumner och segment så försökte jag lyfta bort den tråkiga stämpeln på kolumner och segment. Det är lätt att man tänker att det är ett tråkigt kalkylblad i Excel med en massa formler som man inte fattar och som driver en till vansinne. Men så är absolut inte fallet i […]
I mitt förra inlägg om kolumner och segment så försökte jag lyfta bort den tråkiga stämpeln på kolumner och segment. Det är lätt att man tänker att det är ett tråkigt kalkylblad i Excel med en massa formler som man inte fattar och som driver en till vansinne.
Men så är absolut inte fallet i Adwords. Det är inga formler som behöver skrivas in utan allt löses med några enkla klick i Adwords. Det kan dessutom visa dig vad du behöver göra bättre med ditt Adwordskonto.
Vad kostar en topplacering via Adwords?
Detta är en fråga som inte är helt ovanlig från kunder men samtidigt nästan omöjlig att svara på. Det är så många olika faktorer som spelar in i detta men det finns en funktion under fliken Sökord som kan hjälpa dig att få svar på denna frågan.
Om du väljer att klicka på Kolumner och sedan bockar för ’Uppsk. bud högst upp på sidan’. Då får du ett litet riktmärke på vilket CPC-bud som du skulle behöva lägga för att din annons ska placera sig topp tre på just det sökordet som du tittar på.
Viktigt att poängtera är att detta bara är ett riktmärke, men Google försöker väga in konkurrens och kvalitetsresultat. Så med hjälp av detta samt att även boka för Kvalitetsresultat under Kolumner så kan du även hitta vilka ord du behöver optimera i Adwords för att försöka höja kvalitetsresultaten och sänka ditt CPC-bud.
Optimera annonserna och sänkt kostnaderna
Genom att välja att visa kvalitetsresultat så ser du hur Google Adwords bedömer ditt sökord i förhållande till din annons. Kvalitetsresultat bedöms på en skala mellan 1-10 med 10 som toppbetyg.
Ligger man under 5 i kvalitetsresultat så bör man definitiv se över sin annons och optimera den. Ett bra sätt brukar vara att bryta ut sökorden med lågt kvalitetsresultat och skriva nya mer unika annonser som är kopplade till färre sökord.
Detta kan dig en positiv effekt ur flera aspekter. Ett högre kvalitetsresultat kan leda till att du får en lägre CPC-kostnad vilket innebär fler klick/potentiella kunder för samma summa.
Om du dessutom skriver en bättre annonstext i förhållande till dina sökord har du säkerligen större chans att få mer klick.
I mina två artiklar har jag bara nämnt några av de funktioner du kan plocka fram via segment och kolumner. Om ni testar er fram lite så märker ni snabbt att ni kan få fram olika funktioner beroende på vilken flik (Kampanj/annonsgrupp/sökord m.m.) som ni befinner er på.
Har ni några andra funktioner som ni använder eller som ni vill att jag ska titta närmare på i en kommande artikel?