Kom igång med Google +1 på er webbplats för ökad synlighet på Google

7

Publicerad 07 september 2011, 10:09 av Viva Media

Det finns många namn på ett kärt barn. Så är det kanske även för det smått förvirrande namnet Google plus one, på svenska Google plus ett men även känt som Google +1. Jag kommer i denna artikel skriva +1 för enkelhetens skull. Vad jag syftar på är en knapp eller rättare sagt en funktion som funnits nu under ett par månader, sedan Mars 2011 och som lanserades först i det engelska sökresultatet på Google.com. Därefter har det även lagts till på Googles andra språk i sökresultatet men även blivit tillgängligt som en funktion för att lägga till på webbplatser och integrerat i det sociala nätverket Google+. I denna artikel kommer jag att:

  • Introducera dig för +1
  • Förklara var och hur +1 används
  • Gå igenom Implementering och bevakning av +1
  • Beskriva +1:s påverkan för sökmotoroptimeringen och synlighet i SERP för en webbplats.

Google plus one

Vad är Google +1, var och hur används det?

+1 knapp

Google +1 är enkelt förklarat en “social knapp” för att dela och rekommendera ett webbinnehåll till andra relaterade användare. Det finns ett par skillnader med +1-knappens sociala aktivitet. Men för att man över huvudtaget skall kunna ta del av funktionaliteten måste man vara inloggad med ett Google-konto. Har du inte ett Google-konto? Då är det dags att skaffa ett nu. Google själva väljer att marknadsföra +1-knappen på detta sätt:

+1 Rekommendera på söknätverket, dela på Google+… +1 sätter i gång konversationerna. Klicka på +1-knappen för att ge något ditt offentliga gillande. Om du sedan vill dela det direkt lägger du till en kommentar och skickar till rätt kretsar på Google+..

+1-knappen är i sin funktionalitet lik den dela knappen som finns för Facebook.

 

Webbplatsens synlighet i det sociala nätverket Google+ (Google plus)

Google+ är ett socialt nätverk som lanserades i Juni 2011 och fick på mycket kort stund flera miljoner registrerade användare. Det fungerar mycket likt Facebook och Google+ är fortfarande en provversion som är i skrivandets stund mycket begränsad för att ta emot fler nya användare. Jag kommer inte gå in med i detalj kring Google+ nätverket då fokus i denna artikel ligger på +1-knappen.

På Google+ finns +1-knappen integrerad i inlägg som skapas av användare som man följer och inlägg som man själv skapar, oavsett om det är länkat till en URL eller inte. Bilden nedan visar hur detta kan se ut, i flödet på Google+ där ett inlägg skapats genom en +1-knapp som är integrerad på en webbsida och ett inlägg har skapats genom Google+:

Google plus flöde

Sett i bilden ovan har en användare möjlighet att +1:a ett inlägg genom +1-knappen eller dela inlägget för att sprida det vidare. I en delad länk till en webbsida får inlägget en tydlig exponering för andra användare och intresserade användare kan drivas till webbsidan genom Google+ och inlägget.

Allt webbinnehåll som man +1:at med +1-knappen offentligt visas sedan under konto-profilens +1:or. Detta gäller även för den som inte har har tillgång till Google+ nätverket. Då sker exponeringen på detta vis till andra användare:

Google plus ones

 

Integrera +1-knappen på webbplatsen för att förbättra synligheten och öka samt underlätta spridning av information

Vid integrering med +1-knappen på webbplatsen (taget från vårt Newsroom) då kan det se ut så här när man väl trycker på +1-knappen:

Integrering med Google +1 knappen

Vad som händer är att jag som inloggad användare på Google publikt +1:ar webbsidan och därefter har jag även möjligheten att dela denna information till Google+ samt även ange vilka kretsar jag vill dela denna informationen till. Detta är ett väldigt smidigt sätt för en användare att dela med sig av informationen och dessutom har en Google+ användare möjlighet att rikta innehållet till användare med så kallade cirklar på Google+.

+1 integrerat i sökresultatet

För användare som är inloggad med sitt Google-konto och gör en sökning på Google kan i sökresultatet +1:a en träff. En användare kan även se om någon relaterad kontakt har rekommenderat ett visst innehåll. Har användarens kontakt rekommenderat ett visst innehåll tenderar rekommendationen att få en bättre synlighet i sökresultatet samt att rekommendationen syns tydligt.

Google plus one serp

+1 även i annonser

Även i sponsrade länkarna som syns i sökresultatet har en +1-knapp för att rekommendera ett vist innehåll i annonsplatserna.

Google plus one i sponsrade länkarNär en annons +1:as kommer även sidan i det organiska resultatet att även vara +1:at.
Om +1-knappen kommer påverka i framtiden annonsens kvalitetspoäng och synlighet (utöver rekommendationerna) på något sätt låter jag förbli osagt. I dagsläget påverkas annonsen inte av det.

Har du inte riktigt grepp på +1 ännu? Nedan kan du se en kort sammanfattande introduktionsvideo (engelskt tal) från Google på ca 1 minut för att få en förståelse visuellt över hur +1 används.

 

Implementering av +1-knappen på webbplatsen

Att implementera / lägga till +1-knappen på en webbplats är enkelt gjort under förutsättningarna att man har tillgång till den “rätta delen” av källkoden. Då är det bara ett par kodsnuttar man lägger till i källkoden. För att hämta +1-knappens kod och skräddarsy den kan man göra det på webbsidan om +1, där det även går att läsa ett par vanliga frågor kring +1-knappen (dock är viss information föråldrad vid skrivandets stund).

 

Se statistik och aktivitet för Google +1

Det finns möjlighet att kunna se statistik över aktiviteten för +1 på webbplatsen. Detta genom Google webmaster tools och möjlighet finns även i nyaste Google Analytics (krävs tilläggsskript). Vi kommer att titta på detta genom webmaster tools. När man väl loggat in på Google webmaster tools, valt webbplats och valt “Statistik från +1” – “Aktivitet” i menyn, kan man se +1 aktiviteten för webbplatsen. Detta kan se ut enligt bilden nedan:

Google plus one i webmaster tools

Under den valda perioden ser vi aktiviteter, filtrerat på alla eller nya +1:or och +1-aktivitet på den egna webbplatsen eller från andra webbplatser. Detta betyder att även om inte +1-knappen är integrerad på själva webbplatsens innehåll så kan man fortfarande se aktivitet från andra webbplatser, i sökresultatet och i Google+ nätverket.

Det finns även möjlighet i Google webmaster tools att se statistik över påverkan av sökningar där innehåll på webbplatsen blivit +1:at. Samt även vilken målgrupp innehållet på webbplatsen intresserar så som geografisk och demografisk information.

 

Google +1:s påverkan för synligheten och sökmotoroptimeringen på en webbplats

Det är just nu svårt att säga hur mycket +1 påverkar synligheten för en webbsida. Men det finns definitivt en positiv påverkan för att ranka bättre när en +1-aktivitet sker och det skulle vara svårt att tänka sig att det inte har en positiv effekt. Tidigare har vi sett att Twitter har en positiv påverkan för att en webbsida skall ranka bättre och få bättre synlighet. Med Google+ och +1 kommer Google få bättre koll och kontroll över aktivitet som sker och förhoppningsvis i och med detta leverera ett bättre och relevant innehåll till användaren som genomför en sökning.

Jag kan tänka mig att det får olika effekt eller betydelse beroende på var +1-aktiviteten kommer från, om det är från ens egen webbplats eller utomstående som i sökresultatet eller i Google+ nätverket. Samt även den sociala auktoriteten på vem som genomför +1-aktiviteten.

Effekten på ett oindexerat webbinnehåll med Google+

SEOmoz genomförde ett experiment där de jämförde effekten för hur snabbt ett oindexerat webbinnehåll blev indexerat på Google mellan Twitter och Google+ efter att de publicerat informationen på respektive nätverk. Resultatet, när det kommer till Google+, blev att indexeringen blev synlig två timmar efter att aktiviteten på Google+ uppstod och med fick första position i sökresultatet.

Eget experiment med +1-knappens påverkan

Förutsättningarna var: Position 10 i sökresultatet på ett medelhårt konkurrensutsatt sökord. Med en (1) +1-aktivitet från sökresultatet på webbinnehållet ökade positionen från 10 till 4:a och ligger än idag på en stabil 4:e placering. Inga andra kända faktorer var då inblandade som kunde påverka rankingen.

 

Sammanfattningsvis, Så är det aktuellt att komma igång med Google plus one och lägga till +1-knappen på er webbplats. Detta för att öka synligheten i resultatet, bättre positioner och ett mer attraktivt resultat för att öka CTR (Clickthrough rate, sv Klickfrekvens) i sökresultatet, underlätta spridning till Googles sociala nätverk Google plus. Vill du läsa mer om hur du kan öka synligheten i sökresultatet för att öka CTR:en så kan du läsa ett av mina föregående inlägg “Steget efter synlighet och innan konvertering”. Jag hoppas att detta inlägg har gett dig en bra inblick i Google +1 och lite till.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy