Kom igång med Google AdWords Script

I takt med att Adwords blir en större kanal för SEM och företagens marknadsföring på nätet blir även AdWordskontona större och mer komplexa. Det är inte ovanligt att ett välarbetat konto innehåller tusentals av annonser. Att sedan ändra i dessa annonser kan bli ett mödosamt arbetet. Låt mig ge ett exempel: Nyligen ställdes vi mot […]

Publicerat
Inlägg SEM

I takt med att Adwords blir en större kanal för SEM och företagens marknadsföring på nätet blir även AdWordskontona större och mer komplexa. Det är inte ovanligt att ett välarbetat konto innehåller tusentals av annonser. Att sedan ändra i dessa annonser kan bli ett mödosamt arbetet. Låt mig ge ett exempel:

Nyligen ställdes vi mot utmaningen att säkerställa att en kunds landningssidor innehöll det annonsen lovade. Vi ville helt enkelt veta ifall annonsen skulle vara aktiv eller pausad.  Att manuellt klicka och säkerställa varje annons landningssida var inte aktuellt eftersom kontot innehåller någonstans mellen 6-8 000 annonser. För att automatisera detta använde vi oss av ett script där vi helt enkelt ställde in premisserna för ifall annonsen skulle aktiveras eller pausas (eller ligga orörd). Med scriptet sparade vi väldigt mycket tid.

Möjligheterna att använda script är egentligen inget nytt men det var först i höstas, efter en Hangout med Google, som jag fick upp ögonen och intresset. Se det som ett sätt att kunna automatisera delar av kontot för att säkerställa att dessa inte missas. För att förtydliga vill jag ge ytterligare ett exempel. Tänk er en cykeluthyrare som vet att efterfrågan på dennes tjänster ökar om vädret skall vara över 20?C. Det är helt enkelt mer viktigt för cykeluthyraren att synas när det är varmt och fint väder. I detta fall skulle ett script förenkla på så sätt scriptet läser av (mot vädersida) vad prognosen säger för höja buden då vädret ska bli över 20?C.

Att använda script kan till en början låta svårt och avancerat men för en person med erfarenhet av Javascript är det mer begripligt. Så mitt tips till er med större konton är att ta en funderare över hur automatisering skulle kunna frigöra mer tid och låta hanteringen av Adwords bli enklare. Ta sedan hjälp av en person som kan detta med Javascript. Börja skapa ett eget bibliotek med script som ni kan använda framöver.

Hoppas att jag lyckats för er lite nyfikna på detta. Mer läsning finns hos Google själva på denna länk AdWords Script. Möjligheterna och användningen av script i Google Adwords ser jag som ofantligt stora. Egentligen är det helt enkelt mest fantasin samt kunskapen i att skapa script som begränsar.

Lycka till!