Kom igång rätt med Displaynätverket
Många annonsörer använder sig av Googles Displaynätverk, medvetet eller omedvetet. Som standard när du startar en kampanj så ligger både Söknätverket och Displaynätverket förifyllt för kampanjen. Så många som sköter ett eget mindre konto själv har säkert annonsering i Googles Displaynätverk utan att egentligen veta om det. I denna artikeln tänkte jag försöka presentera lite […]
Många annonsörer använder sig av Googles Displaynätverk, medvetet eller omedvetet. Som standard när du startar en kampanj så ligger både Söknätverket och Displaynätverket förifyllt för kampanjen. Så många som sköter ett eget mindre konto själv har säkert annonsering i Googles Displaynätverk utan att egentligen veta om det.
I denna artikeln tänkte jag försöka presentera lite konkreta tips på vad man bör tänka på om man vill använda sig av Googles Displaynätverk i sin annonsering för att kunna effektivisera annonseringen.
Bryt ut kampanjerna
Mitt första och bästa råd till er är att bryta ut er kampanjer. Skapa en kampanj som bara riktar sig mot Söknätverket så att du kan sätta en egen budget för detta och styra dina inställningar för just din kampanj mot söknätverket.
Skapa sedan ytterligare en kampanj som du riktar mot Displaynätverket och bestäm om du vill att Google ska matcha dina annonser på sökord eller om du själv vill välja ut vart dina annonser syns med Googles placeringsverktyg. Om man väljer placeringsverktyget så kommer det ta betydligt längre tid för dig att gå igenom alla tänkbara kategorier och hemsidor där annonsen kan placeras. Men detta är verkligen att rekommendera om du är mån om vart ditt varumärke exponeras.
Om du väljer att matcha annonserna på sökord så är ett bra tips att använda sig av max tio st sökord per annonsgrupp och att du sätter upp dessa sökorden på bred matchning för maximal exponering.
Personligen tycker jag att man även bör lägga lite extra tid på att testa på bildannonser på Displaynätverket och inte bara koncentrera sig på textannonserna. Det finns mycket att vinna här när det kommer till branding. I en bildannons kan du exponera dina produkter och ditt varumärke för en riktigt stor målgrupp.
Du behöver inte vara en utbildad Art Director för att skapa bildannonser. Google tillhandahåller många bra mallar som du kan anpassa med din egna bilder och texter.
Namnge dina kampanjer
För att ha en bra överblick på dina kampanjer så bör du namnge dem så att du snabbt och enkelt kan se vilken kampanj som går mot vad. Om du har en kampanj som bara riktar sig mot Googles söknätverk så kan ett lämpligt namn vara ’Kampanj namn Sök’. I nästa kampanj har du kanske riktat dina textannonser mot Displaynätverket. Då kan ett lämpligt namn vara ’Kampanj namn Display Text’. Väljer du dessutom att komplettera med bildannonser så döper du lämpligtvis den kampanjen till ’Kampanj namn Dispaly Bild’.
Detta kan verka petigt men för att du på ett enkelt sätt ska kunna få grepp om vad som funkar och vad som inte funkar är detta ett bra sätt. Du kan även bestämma över dina dagsbudgetar på ett mycket enklare sätt.