Kommunikation mellan människor och sökmotorer.
Marknadsföring handlar om kommunikation mellan människor. När det gäller marknadsföring på Internet har vi även en tredje part som står i centrum, Google och dess robotar. Kort och gott kan man säga att det är kommunikation mellan människor och maskiner. En hemsida måste vara funktionell både för besökare och framförallt lättläst för sökmotorer. Jag får […]
Marknadsföring handlar om kommunikation mellan människor. När det gäller marknadsföring på Internet har vi även en tredje part som står i centrum, Google och dess robotar. Kort och gott kan man säga att det är kommunikation mellan människor och maskiner.
En hemsida måste vara funktionell både för besökare och framförallt lättläst för sökmotorer. Jag får dagligen se nya sajter med rörliga bilder, mycket foton och text på alla möjliga sätt. Ju större företaget är, desto mer fel brukar sajten innehålla för att kunna göra sig synlig i sökmotorer. Det tycker jag är anmärkningsvärt med tanke på mängden människor som inleder köpprocessen via sökmotorer.
Google har ca 95% av marknaden i Sverige, så man kan utgå ifrån att mer eller mindre endast nämna Google i det här sammanhanget. Google är den maskin som ställer sig i ”vägen” mellan två människor som ska mötas.
Här gäller det att möta upp med sin potentiella kund som först söker sig till en sökmotor för att hitta det som eftersöks. Ditt ansvar är att göra dig synlig där folket rör sig.
Jag får dagligen se och höra att många företag inte gör som SEO-konsulter och SEO-bolag rekommenderar. Då tycker jag att man inte ska förvånas över varför man inte syns i sökmotorn som förväntat, och/eller på det mest effektiva sättet.
Mitt företag syns men sökmotoroptimeringen betalar sig inte.
Att synas i sökresultatet är bara halva arbetet. Bara för att du syns topp 3 på en fras eller ett ord behöver det nödvändigtvis inte betyda att du gör massvis med affärer. Vissa ord
och fraser har många sökningar men konverteringen är låg, konverteringen kan till och med vara obefintlig.
Jag ser allt för ofta hur företag presenterar i procent hur mycket topp tio placeringarna har ökat. Det är en fullständigt ointressant siffra!
Ta istället reda på hur mycket trafiken har ökat till hemsidan via sökmotorer. Sätt upp nyckeltal och målvärden så att du ser vilka ord och fraser som genererar affärer. I gratisverktyget Google Analytics kan du sätta upp rapporter så att du ser hur mycket försäljningen har ökat från sökmotorer och på vilka fraser.
Ökad försäljning är en betydligt mer intressant siffra både för dig som köper sökmotoroptimering som för den som optimerar din sajt.
Att köpa sökmotoroptimering utan att mäta ökad försäljning från sökmotorer är som att köpa annonsutrymme i print utan att skicka in annonsmaterial!
Nicklas Larenholtz
Sökkonsulterna:
Oberoende granskare av sökmotoroptimering.