Konvertering på frammarsch i Sverige 2012
Vi ser en trend bland både våra egna kunder och branschen där fler och fler företag väljer att investera i värdeökningar av den trafik de har till sin webbplats. Marknaden för e-handel i Sverige fortsätter att växa och med den behovet av bra webbanalys- och konverteringstjänster. Vi spår att det kommer pratas ännu mer om […]
Vi ser en trend bland både våra egna kunder och branschen där fler och fler företag väljer att investera i värdeökningar av den trafik de har till sin webbplats.
Marknaden för e-handel i Sverige fortsätter att växa och med den behovet av bra webbanalys- och konverteringstjänster. Vi spår att det kommer pratas ännu mer om detta område på företag med webbnärvaro det närmsta året vilket är positivt eftersom det i slutändan innebär en ännu roligare och smidigare shoppingupplevelse för konsumenten.
Conversion Jam #1- Sveriges första konverteringskonferens
I slutet av förra året bjöd John Ekman a.k.a. Mr. Chief Conversionista in till det första eventet på svensk mark med konvertering som huvudfokus. Höjdpunkter under dagen var eye-tracking experten Jim Hudson från Paypal i USA som visade e-handelsbloopers samt neuro-marketing gurun André Morys från Tyskland som pratade om hur insikter från den senaste hjärnforskningen kan användas för att bättre förstå besökares upplevelser och behov. En uppföljare för 2012 är redan inplanerad så missa inte detta om ni vill hänga med i konverteringsutvecklingen i Sverige.
Highlights Conversion Jam 2011 (Stockholm) from John Ekman on Vimeo.
Analytics Conference #2 – Sveriges andra Google Analytics konferens
Efter den lyckade premiären förra året kommer en ny upplaga 2012 av även denna konferens. Höjdpunkter från förra året var Chris Goward, VD på WiderFunnel, som visade förvånande lärdomar från A/B-test samt Nick Mihailovski från Google i Mountain View som jobbar i utvecklingsteamet för Google Analytics och presenterade användbara API-verktyg m.m. Den förste talaren som släppts på hemsidan för 2012 är John Hossak, en av grundarna till Cardinal Path och tidigare inbjuden till bland annat eMetrics, SMX och CMA ecommerce conference. Nytt för detta år är att besökare erbjuds två spår under dagen – ett spår med fokus på teknik och ett spår med fokus på affär.
E-handel i Sverige fortsätter att öka
Från flera håll styrks en fortsatt tillväxt av Sveriges e-handel. Rapporten E-Barometern som ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research förutspådde att omsättningen för varor 2011 skulle uppstiga till 27,5 miljarder kronor – en tillväxt på 10% från föregående år.
Betaltjänst företaget DIBS gav en ännu starkare positiv siffra i sitt E-handelsindex 2011 där de menar att e-handeln i Sverige växt med 17%. Som jämförelse i samma rapport finns en generell tillväxt i Europa på 11%. I DIBS rapport har även tjänster inkluderats, exempelvis resor som utgör den största delen av Sveriges e-handel.
Det är med andra ord intressanta tider både att vara webbanalytiker, konverteringsoptimerare eller ansvarig för ett företags hemsida. Den svenska e-handelsmarknaden är långt ifrån fullt utvecklad och det finns fortfarande många affärer som inte blir av för att webbplatserna inte uppfyllde en besökares höga krav. Vi på MediaAnalys konverteringsavdelning ser glatt fram emot ett 2012 av förbättringsarbete, tekniska utmaningar, kreativa hypoteser, värdefulla insikter och ökade konverteringsgrader!