Konvertering
Konvertering refererar till omvandlingen från lead till kunder. Om någon klickar på din sponsrad länk och sen köper något från din hemsida, räknas det klicket som en konvertering från ett besök till ett köp. Annan konvertering som kan vara intressant att hålla reda på är hur många besök man har fått, intresseanmälningar eller dylikt. Marknadsföring […]
Konvertering refererar till omvandlingen från lead till kunder. Om någon klickar på din sponsrad länk och sen köper något från din hemsida, räknas det klicket som en konvertering från ett besök till ett köp. Annan konvertering som kan vara intressant att hålla reda på är hur många besök man har fått, intresseanmälningar eller dylikt.
Marknadsföring är endast effektfullt om det genererar mätbara resultat till Ert företag eller marknadsföringssyfte. För Adwords kallas konverteringen ROI (return of investment) eller ROAS (Return on Ad Spend). Din ROI räknas ut genom PPC intäkter minus PPC kostnader delat på PPC kostnader.
Intäkter – PPC kostnader / PPC kostnader
Exempel: Om dina kostnader för sponsrade länkar på en månad ligger på 5,000 kr och du har genererat kunder och sålt produkter för 10,000 kr har du 100% ROI.
Om man är intresserad av att räkna ut sitt ROI för antal hemsidebesökare eller leads måste man estimera hur mycket en sådan handling är värd.
Exempel: En annons kostar 1,000 per månad och leder till 100 lead. 10 av dessa lead leder till kunder och varje kund betalar 120 kr. Värdet av varje lead är därför 12 kr (1200 intäkter / 100 leads) och din ROI är 20 % ((1200 intäkter – 1000 kostnader) / 1000 kostnader) x 100.
Case
Företag X är urmakare. De vill synas på sökord som klockor, köpa klockor, laga klockor osv. För att räkna ut ROI och för att kunna fastställa vilket sökord som genererar bäst resultat för företaget kan man göra följande:
Vi säger att Företag X har en dagsbudget på 100 kr. Sökordet klockor genererar 110 klick och resulterar i 120 sälj, men ger klickkostnader för 60 kr per dag skulle detta innebära ett ROI värde på 100 % för det sökordet. Sökordet köpa klockor använder bara 25 kr av den dagliga klickbudgeten och genererar 40 klick. Dessa klick resulterar till 90 kr i försäljning med en ROI på 260 %. Företag X ska alltså, enligt denna kalkyl, satsa mer på sökordet köpa klockor på grund av att ROI:n är högre. Trots att sökordet eventuellt genererar färre klick är dessa relevanta klick som leder till kunder och det är det som i grund och botten är det huvudsakliga med de sponsrade länkarna.
Vill du veta mer om konvertering (cro) och hur vi kan hjälpa ditt företag, läs mer här.