Kraftig ökning av (not provided) i Google Analytics
För ca två år sedan (706 dagar för att vara exakt) lanserade Google en uppdatering för att göra sök säkrare genom att hantera sökningar via HTTPS. En bieffekt av detta blev att sökordsdata ej fördes vidare till en webbplats varav webbplatsägare började se (not provided) som en trafikkälla i sina statistikverktyg. Ökning från 60-90% […]
För ca två år sedan (706 dagar för att vara exakt) lanserade Google en uppdatering för att göra sök säkrare genom att hantera sökningar via HTTPS. En bieffekt av detta blev att sökordsdata ej fördes vidare till en webbplats varav webbplatsägare började se (not provided) som en trafikkälla i sina statistikverktyg.
Ökning från 60-90%
Något har hänt under de senaste dagarna och det är många som rapporterat om kraftiga ökningar av (not provided) i sin statistik. Jag analyserade detta senast i början på september och kunde då se att det var väldigt vanligt med 50-60% (not provided). Idag är den siffran betydligt högre och på webbplatser som då hade 60% är det inte ovanligt med en ökning till 90%.
2012 vs 2013
Jag har även jämfört dagens statistik med hur det såg ut för ett år sedan (2012) och ser att den totala ökningen (i detta exempel) är ca 90%.
Statistik från omvärlden
På webbplatsen http://www.notprovidedcount.com kan man se utvecklingen av (not provided) där de spårar 60 webbplatser för att kunna se någon form av trend.
Som bilden visar har det hänt något de senaste dagarna, diagrammet pekar rakt uppåt. Om denna ökning fortsätter enligt samma trend kommer vi att ha 100% (not provided) redan den 11 december 2013.
Vad betyder detta för webbplatsägare?
Det finns många spekulationer kring varför Google inför detta medan exempelvis Bing mfl fortfarande visar sökordsdatan. Många hävdar att Google vill få fler till AdWords där man får se all sökordsdata, varav Google tjänar mer pengar.
Min personliga reflektion kring detta är att Google vill få oss att fokusera mindre på sökord och lägga större vikt vid vad det är som ger ett värde till besökaren. Inom SEO-branschen har det alltid varit ett stort fokus på placeringar i sökresultatet, där man jagat höga placeringar på sökord som leder till mycket trafik. Höga placeringar är fortfarande viktigt, de inger förtroende samtidigt som det skapar mycket trafik, men, med Googles senaste uppdateringar har vårt sätt att läsa sökresultaten förändrats.
Klickar vi alltid på de första resultaten?
Eller finns det något annat i sökresultatet som fångar vår uppmärksamhet?
Vad är användaren ute efter?
Det är gåtan som Google försöker lista ut vid varje sökning som görs.
Dialogen mellan Google och användaren:
Användare: söker på ’Stockholm’
Google: Ok, vill han/hon resa till Stockholm? Vill han/hon veta mer om Stockholm?
Google: Ok, vi tror (baserat på geografisk plats, sökhistorik etc) att användaren vill veta mer om Stockholm. Vi visar Knowledge Graph samt förslag på några populära resmål i Stockholm.
Sökord blir sökfrågor
Med den utveckling som vi ser går vi mer och mer mot sökfrågor istället för sökord. Vad innebär detta?
Exempel på sökord: thaimat
Exempel på sökfråga: Var kan jag äta thaimat?
Vad är skillnaden?
Exempel på sökord: thaimat
Google vet inte om du vill lära dig att laga thaimat, köpa thaimat eller hitta recept på thaimat.
Exempel på sökfråga: Var kan jag äta thaimat?
Google kan sätta sökordet i relation till vad användaren är ute efter. Han/hon vill hitta en plats där man kan äta thaimat. Detta gör att Google kan använda sig av fler parametrar som t ex geografisk placering för att visa ett sökresultat som hjälper användaren hitta det han/hon söker efter.
Koppling mellan HTTPS och Googles SPDY?
En kollega till mig ställde frågan, tror du att det finns en koppling mellan övergången till HTTPS och SPDY (Speedy) som utvecklas av Google?
SPDY är ett nätverksprotokoll för transport av data på webben. Detta protokoll utvecklas av Google med målsättningen att skapa en säkrare och snabbare överföring av data.
Detta är bara spekulationer, men, ja kanske. Google vill skapa en säker närvaro där allting går blixtsnabbt, SPDY har en stark koppling till HTTPS.
Vad är er reaktion på de förändringar som sker hos Google?
För mer information, se Rand Fishkins video om (not provided) hos Moz.com.