Krönika: Stoppa 90-talisternas tumme

Olivia Danielsson är en praktikant hos oss på Viva som studerat media-kommunikation och design på Umeå universitet. Hon har skrivit en krönika om marknadsföring för 90-talisterna som vi tror du kommer tycka vara intressant.   Vi som växte upp med internets framfart, smarttelefonernas framgång och sociala mediernas erövring. Vi kommer ihåg Björnes magasin, Mysteriet på Greveholm […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Olivia Danielsson är en praktikant hos oss på Viva som studerat media-kommunikation och design på Umeå universitet. Hon har skrivit en krönika om marknadsföring för 90-talisterna som vi tror du kommer tycka vara intressant.


 

Vi som växte upp med internets framfart, smarttelefonernas framgång och sociala mediernas erövring. Vi kommer ihåg Björnes magasin, Mysteriet på Greveholm och Rederiet. Vi har varit med sedan VHS:en, Nintendo 64 och GameBoy. Någonstans gick Bilddagboken och blev Facebook som blev Instagram som blev Snapchat. Nu sitter vi här och finns på nästintill alla sociala nätverk. Så hur kommunicerar man med oss?

 

90-talisterna är en generation av individualister

Vi är vana och nästan förutsätter att vi kan vara som vi vill och göra vad vi vill. Det är svårt att generalisera eller sätta 90-talisterna i en homogen grupp. Det går inte att klumpa ihop oss till ”unga vuxna”.

Skapa en relation genom att ge oss något av värde. Det räcker inte med vad du säljer, du måste också ge oss ett varför. Sponsra projekt som är viktiga för målgruppen, stötta en samhällsfråga eller använd humor. När man kommunicerar digitalt är det mottagaren som väljer vilken information som ska släppas igenom, så med en tightare relation till målgruppen, desto färre filter behöver du passera.

I och med att 90-talisterna har vuxit upp i en värld som ständigt förändras så anpassar vi oss snabbt. Vi är inte rädda att bryta ny mark och testa nya plattformar och du är välkommen att följa med oss. 90-talister är generellt välvilligt inställda till reklam på de sociala plattformarna, så länge reklamen är relevant för mediet och för oss.

 

Du kommer behöva en thumb-stopper

De flesta av 90-talisterna hänger på sociala plattformar via mobilen och vi är experter på att sålla information. Och vi sållar och scrollar fort, väldigt fort. En thumb-stopper är ett inlägg eller annons som är så övertygande att användaren slutar scrolla för att kolla närmre. Följande är bra att tänka på när man ska skapa en thumb-stopper:

  1. Omvärldsbevaka. Inlägget måste vara relevant, nyhetsvärt eller trending.
  2. Tilltala visuellt. Använd er av en passande bild eller video.
  3. Text. Håll texten kort och relevant, ingen stannar upp för att läsa en hel novell när nästa inlägg i flödet kan vara en gullig hundvalp.

Lyckas du med att skapa en thumb-stopper kommer vi att sakta in och visa intresse. Så länge det är relevant.

 

Bonus

Och till sist. Vi är svåra att förstå sig på. Vi är individualister och vi har våra egna arenor. Men vi har inget emot snygg och relevant reklam. Det kan dock vara bra att inse att det bästa sättet att nå oss 90-talister är ändå genom andra 90-talister.