Lågkonjunkturens psykologi
Gör lågkonjunkturen att vi marknadsför oss mindre? Istället för att använda möjligheten att utvecklas håller vi tillbaka och blir försiktiga. Ett beteende som avspeglas i det mesta vi gör, dygnet runt. När experter och medier basunerar ut att det är sämre tider agerar vi inte alla gånger logiskt. I högkonjunktur strör vi pengar omkring oss […]
Gör lågkonjunkturen att vi marknadsför oss mindre? Istället för att använda möjligheten att utvecklas håller vi tillbaka och blir försiktiga. Ett beteende som avspeglas i det mesta vi gör, dygnet runt. När experter och medier basunerar ut att det är sämre tider agerar vi inte alla gånger logiskt.
I högkonjunktur strör vi pengar omkring oss – trots att vi kanske inte har råd alla gånger – medan vi blir omotiverat försiktiga när det vänder nedåt.
Hur den här situationen hanteras – eller bör hanteras – ägnar sig Dagens Media åt i sitt senaste nummer. Där ger de tips åt företagen och hur de kan bli en vinnare under 2009.
Enligt en undersökning från IRM finns det ett område som växer kraftigt och det är Internetmarknadsföring. Den ett alternativ till marknadsföring som står sig stark även i lågkonjunktur tack vare kostnadseffektiviteten och möjligheten att mäta utfallet.