Lär dig Adwordsrapportering. Del 1
Google har nyligen ändrat upplägget för hur Adwords-rapportering fungerar. En av anledningarna till att Google gör denna förändring är att de vill förenkla rapportsystemet för sina användare. Nu ska man snabbt och enkelt kunna se och anpassa vad det är man skapar en rapport för, redan innan man påbörjar rapporteringsarbetet. Google har tagit bort funktionen […]
Google har nyligen ändrat upplägget för hur Adwords-rapportering fungerar. En av anledningarna till att Google gör denna förändring är att de vill förenkla rapportsystemet för sina användare. Nu ska man snabbt och enkelt kunna se och anpassa vad det är man skapar en rapport för, redan innan man påbörjar rapporteringsarbetet. Google har tagit bort funktionen där du får din rapport bifogad direkt på mail och du får istället en länk som du klickar på för att komma vidare. Detta innebär att du måste ha tillgång och inloggningsuppgifter till det Adwordskonto som rapporten kommer ifrån. Detta är bl.a för att statistiken från Adwords-marknadsföringen inte ska hamna i fel händer samtidigt som det underlättar hanteringen.
Rapporter från Kampanj-fliken
Tack vare det nya upplägget kan du nu på ett enklare sett se vad det är för uppgifter du tar med i din rapport. Utgå ifrån ’Kampanjer’- fliken i Adwords-kontot och välj och anpassa den vy som du vill mäta statistik för. Plocka sedan fram en rapport som redovisar vad dina annonser har genererat för siffror under den angivna perioden och /eller hur statistiken ser ut på sökordsnivå. Nedan ser ni steg för steg hur ni tar fram en rapport för era sökord:
- Börja med att logga in på ert Adwordskonto och gå in på fliken ’Kampanjer’ och sedan ’Sökord’.
- Nästa steg är att välja vilken tidsperiod som ni vill att rapporten ska avse. Detta justerar ni som vanligt i det högra hörnet.
- Om ni är nöjda med detta och klara för att skapa en rapport klickar ni helt enkelt på knappen ’Hämta rapport’.
4. Nästa steg är att döpa rapporten till ett önskat filnamn.
5. Välj ert önskade filformat.
6. Nu ska ni välja vem eller vilka som ska ta emot rapporten som ni skapat. Om ni vill att någon annan ska vara rapportmottagare så måste denna
personen har fått tillgång till ert konto och vara tillagd som användare. Läs mer om hur man gör detta i del 2 av detta inlägg.
7. Du kan välja att inte ha en mottagare och bara ladda hem filen. När du gjort dina val klickar du på ’Skapa’ och du är klar med rapporteringen.
I andra delen av detta inlägg kommer jag att presentera hur du går tillväga om du vill lägga till fler användare/rapportmottagare i ditt Adwordskonto samt hur du schemalägger rapporterna.