Lär dig Adwordsrapportering. Del 2

2

Publicerad 07 december 2010, 09:12 av Viva Media

I mitt förra inlägg presenterade jag det faktum att Google ändrat Adwords rapporteringsverktyg och gick igenom skillnaden från tidigare upplägg samt hur man numera tar fram en standardrapport. Därför tänkte jag nu förklara hur du schemalägger rapporterna och hur du lägger till fler än en rapportmottagare om så önskas.

Schemalägg en rapport

För kontinuerlig rapportering kan du välja att ställa in så att rapporterna körs automatiskt under angivet tidsintervall. Du kan välja att schemalägga rapporter varje dag, varje vecka eller månad. Under fliken ‘Kampanjer’ kan du ange hur ofta du önskar ta del av rapportinformationen. Detta väljer du när du skapar rapporten, se del 1. Klicka sedan på länken ‘E?post och schemalägg rapport’ så får du välja mellan olika alternativ för schemaläggning. Du kan när som helst ändra rapportschemat eller ta bort schemaläggningen totalt.

Schemalägg rapporter

Lägg till Rapportmottagare

Du kan dela med dig utav rapporter och statistik till andra utan att behöva ge dem administrativ åtkomst till hela kontot. Däremot är det svårt att kontrollera vilka e-postadresser som är kopplade till enskilda, specifika rapporter. Det finns exempelvis ingen enkel metod på hur man tar bort en mottagare om man inte längre vill att denna ska ta del av rapportinformationen. För att kontrollera detta på ett bättre sätt kan du när du skapar en rapport välja att skicka den till andra kontoanvändare. Om du vill skicka rapporten till någon som inte loggar in direkt i Adwords-kontot kan du klicka på fliken ”Mitt konto”, välj ”åtkomst” och lägg till personen som endast epostanvändare. Epostanvändaren har begränsad åtkomst till kontot.

Lägg till Rapportmottagare

Lägg till Rapportmottagare

Rapportmallar

Under fliken ‘Kampanjer’ kan du lägga rapporter som en mall så att du inte behöver särskilja mellan mallar och vanliga rapporter. Använd länken ‘Skapa liknande’ under Kontrollpanel och bibliotek så körs en rapport som innehåller liknande information som en rapport du redan kört och hämtat. Vill du ändra e-post och/eller schemainställningen ändrar du det direkt i panelen. Du behöver alltså inte skapa en ny rapport med andra inställningar.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy