Läsas, synas och länkas

Tidigare har jag diskuterat kring motivationsfaktorer och strategier som rör hela bloggen. Nu är det dags att ta en närmare titt på hur man kan tänka kring det enskilda blogginlägget. Som företagsbloggare finns det mål och delmål som är extra motiverande att sträva efter. Ett första steg är att få ett blogginlägg att över huvud […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Tidigare har jag diskuterat kring motivationsfaktorer och strategier som rör hela bloggen. Nu är det dags att ta en närmare titt på hur man kan tänka kring det enskilda blogginlägget.

Som företagsbloggare finns det mål och delmål som är extra motiverande att sträva efter.

Ett första steg är att få ett blogginlägg att över huvud taget bli läst. Om kunder/läsare kommenterar inlägget är det ett plus som dessutom kan lägga grunden till en dialog.

Ett ytterligare steg, och ett oerhört viktigt sådant, är att sprida det valda blogginlägget inom sociala medier. Detta betyder alltså att blogginlägget får länkar från andra bloggar, blir gillat på Facebook, eller Twittrat. Ju fler delningar och länkningar, desto fler läsare och potentiella kunder.

Men vad är det då som gör att ett blogginlägg fångar läsarnas intressen, och finns det knep att tillgå för att sticka ut från mängden? Självklart!

Var tvärtom – har dina konkurrenter stillsamma bloggar eller kanske snålar de inte på färger och klyschor? Varför inte testa att göra precis tvärtom för att kunna erbjuda kunderna något annorlunda?

Väck uppmärksamhet – Var inte blyg! Använd stora ord och var inte rädd för att sticka ut (på ett positivt sätt).

Underskatta inte igenkänningsfaktorn – Varför inte blogga om din bransch och dina produkter på ett sätt som kunderna/läsarna kan relatera till? Skala bort onödig information och var inte rädd för att vara rättfram, ärlig och mänsklig.

Ha kul – Det klart att en företagsblogg ska vara rolig att underhålla. Låt humorn avspeglas i blogginläggen, men utan att vara allt för oseriös.

Bättra på ditt eget självförtroende – Stå för den bloggpersonlighet du är. Låt inte negativa kommentarer krypa in under skinnet. Som grynet säger: ”ta ingen skit” men krydda gärna med lite humoristisk självdistans.

Roliga/annorlunda tävlingar – Varför hålla sig till normen? Vad gäller tävlingar och liknande kan det löna sig att tänka nyskapande och ”utanför boxen”.

Var enkel – gör det enkelt – underlätta för dina läsare att sprida dina inlägg. Ha tydliga ikoner för att dela/gilla och rubriker som lockar till länkning

Beroende på bransch och/eller intresse så kan det vara av stort värde att sätta dig in i vilka bloggare som intresserar just dig, och fundera lite extra på varför de fångar just ditt intresse. Finns det något i deras bloggspråk, karisma, ämne eller framtoning som tilltalar dig lite extra? Självklart ska du inte härma någon annan, men det är fullt möjligt att låna ihop en strategi genom att välja godbitar hos andra bloggare som faktiskt genererar läsare. Har du inga favoritbloggare – varför inte ge dig ut på jakt?

Försök att bekanta dig med de sociala medierna, utöver din egen blogg, helst så mycket det bara går. Alla kreativa sätt att hitta kunder är bra sätt! Varför inte ta en titt på exempelvis Instagram eller Pinterest som ett ytterligare steg förutom Facebook, YouTube och Twitter? Har du produkter eller inspirerande bilder att visa upp (både egna och andras) måste du ta en extra titt! Ju fler sätt att sprida ditt budskap du känner till, desto enklare blir det att välja rätt kanal för rätt produkt.

Lycka till!