Lindex twittrar

Ett kul och bra exempel på att även stora företag börjar Twittra är Lindex. Om man besöker Lindex.se ser man högst uppe hur de har infört ett twitter flöde. Idag kan man t.ex. läsa ’Icakuriren testar hur baddräkter klarar klor och ger Lindex bikini högsta betyg’ Varför inte bara använda nyhetsföde? Enligt Lindex e-handelschefen Anders […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Ett kul och bra exempel på att även stora företag börjar Twittra är Lindex. Om man besöker Lindex.se ser man högst uppe hur de har infört ett twitter flöde. Idag kan man t.ex. läsa ’Icakuriren testar hur baddräkter klarar klor och ger Lindex bikini högsta betyg’

Varför inte bara använda nyhetsföde?

Enligt Lindex e-handelschefen Anders Dahlberg är tanken med twittrandet att ge människor tips och insiration. Detta kan man läsa om i Internetworld. En intressant frågeställning är varför Lindex inte bara lägger upp tipsen som vanliga nyheter?

På detta svarar Dahlberg; ’om man bara har ett nyhetsfeed på sajten så fastnar det på sajten och bara där. Här är det som att skriva ihop ett sms. Ser vi något som är bra så skriver man en mening och tipsar om det. Det blir väldigt direkt väldigt snabbt.’

Vidare menar Dahlberg att ett vanligt misstag som företag gör när det gäller twittrande är att man glömmer bort att ge något till läsarna. ’Många är inriktade på kampanjer och vill bara berätta om dem. Eller så gör man en personlig grej av det. Det bryr sig inte kunden om. Man trycker bara ut sitt eget budskap hela tiden. Man missar tipsandet. Det handlar mycket om att försöka ge, istället för att få folk att handla.’

Trenden här för att stanna!

Jag tror att fler och fler företag kommer inse värdet av social medier och att trenden är här för att stanna! Det skall bli intressant att se utvecklingen inom detta område. Vidare håller jag med Anders Dahlberg när det gäller för vem man twittrar. Jag tror det är avgörande att man som företag också ger något tillbaka till sina läsare och inte enbart fokuserar på sina kampanjer/produkter och sitt eget budskap.

Dock tror jag att Lindex kan utveckla sitt twittrande ytterliggare. Nästa steg kan vara att skapa dialog med sina användare på ett bättre sätt! Skall i alla fall bli intressant att följa utvecklingen.