Lyckas på Facebook – Del 3. Analys, resultat och vidareutveckling

6

Publicerad 22 september 2011, 09:09 av Viva Media

Idag kommer över 2 miljoner svenskar logga in på Facebook. Detta vet många företag om.
Därför har de skapat en Facebooksida för sitt företag där de informerar om sina erbjudanden och nyheter och driver besökare till faktiska kunder.

Facebook har blivit en ny arena för marknadsföring. Men var ska man börja? Hur ska man göra? Och hur lyckas man?

I denna artikelserie i tre delar kommer jag gå igenom hur Facebok för företag fungerar, hur man registrerar sitt företag på Facebook, vad för strategier som fungerar och hur man lyckas.

Lyckas på Facebook – Del 3. Analys, resultat och vidareutveckling

Wow, Facebook släpper just nu nya funktioner på rullande band!
Nu kan man prenumerera på intressanta personer, filtrera sitt nyhetsflöde, få tillgång till större bilder och enligt den mest färska statistiken ska vi nu vara över 800 miljoner som använder Facebook!
Facebook har verkligen ”vässat pennorna” och det är tydligt att de vill hålla alla sina konkurrenter såsom Twitter, Google+ osv långt bakom sig och behålla sin plats som världens största sociala nätverk.

De senaste funktionerna och hur ert företag kan utnyttja dessa kommer vi gå igenom i framtida inlägg. Idag ska vi gå igenom hur ni kan analysera ert resultat av er Facebooknärvaro.

Vad har ni för mål?

Först och främst, vad har ni för mål med er närvaro på Facebook?
Vill ni öka er varumärkeskännedom? Då är kanske ert mål att få många fans…
Vill ni sälja mer via er lokala butik? Då bör ni mer kolla vilka som är era fans…
Vill ni få en bättre kommunikation med era kunder? Då ska ni undersöka engagemanget på er sida…

Era mål avgör vad och hur ni ska mäta. Men vad ni än ska mäta är Facebook Insights ett grymt verktyg för uppföljning och analys.

Facebook insights

Facebook Insights är Facebooks statistikverktyg där du kan se statistik över alla dina fans och händelser. Statistiken, som är tillgänglig för alla sidadministratörer, visar bland annat detaljerad information över era fans och aktiviteter på er Facebooksida.

Det finns flera sätt att komma åt Facebook Insights för er Facebooksida. Börja med att växla över så att du är inloggad som er Facebooksida (Konto ? Använd Facebook som sida ? Växla).
Klicka sedan på Visa Insikter-statistik i högermenyn.

Ni skickas nu vidare till översikten av era insikter.

Översikt över Facebook Insights

Översikt över Facebook Insights

I er översikt får ni tillgång till en vänstermeny där ni kan välja mellan den vyn ni befinner er i och Användare och Interaktioner. Ni får också tillgång till en översikt där ni ser två linjediagram över era aktiva användare och interaktioner.
Ni ser också antalet gilla-poster och kommentarer ni fått på er sida över en angiven tidsperiod.
För att få mer detaljerad information kan ni i vänstermenyn välja antingen Användare (om ni vill se statistik över era användare och fans) och Interaktioner (om ni vill se hur era fans integrerat med ert innehåll).

Statistik över era besökare & fans

För att få ännu mer detaljerad information över era användare klickar ni på Användare i vänstermenyn.

Här ser ni hur många fans(gilla-markeringar) ni har och hur många fans som tillkommit under en angiven period. Vill ni se denna statistik över ett specifikt datumintervall kan ni ändra detta uppe i datumfliken i högra hörnet.

I denna vy får ni också statistik, dag för dag, över antalet aktiva användare och aktiviteter skapade av era fans och besökare.
Under Demografi ser ni fördelning av ålder och kön på era fans. Som ni kan se i diagrammet här nedanför är det alltså flest män i ålder 35 – 34 som gillar vår Facebooksida.

Demografi

Ni ser också vilket land och stad alla era fans kommer ifrån. Baserat på vad för språkinställning era fans angivit i sina inställningar ser ni också vilket språk era fans talar.

Under Aktivitet får ni statistik över antalet sidvisningar och unika sidvisningar. Ni får också statistik över era mest besökta sidor (Logg, Information, Foton mm) samt externa hänvisare. Har ni en välkomstflik eller en applikation kan ni alltså se hur många av era besökare det är som besöker dessa.

Externa hänvisare visar de ledande externa domänerna som skickar trafik till er Facebooksida. Kommer era besökare från er webbsida kan t ex er webbsida finnas med i denna statistik.
Under Mediakonsumtion ser ni hur era besökare integrerat med era foton, ljudklipp och filmklipp.

Statistik över interaktion

Under interaktioner ser ni en mer detaljerad information över interaktioner på er sida.

När ni publicerar någon form av innehåll på er facebooksida kan era fans både gilla innehållet samt kommentera på det. Alla dessa responser ser ni under Interaktioner.

Integrationer

Under Daglig händelseåterkoppling får ni en vy över antalet gilla-markeringar, kommentarer och avbeställda prenumerationer.
Gilla-markeringar består av hur många besökare som under den angivna dagen gillat något av ert innehåll, Kommentarer består av hur många kommentarer ert innehåll fått och Avbeställda Prenumerationer visar hur många fans det är som ogillat er/slutat följa er.
Om det är ett speciellt datum där många har slutat gilla er kan ni säkert koppla samman detta med en negativ händelse som inträffat för ert företag.

Under Sidinlägg får ni statistik över alla inlägg ni publicerat. Ni kan enkelt sortera på det mest visade inlägget samt vilket inlägg som fått mest respons. Här ser ni alltså vilket av era inlägg som bidraget till mest engagemang av era fans. Väldigt viktig information som ni kan lära er mycket av!

Förutom att gilla och kommentera på ert innehåll kan besökare integrera med er sida på flera sätt. De kan skriva på er wall, ladda upp bilder eller videoklipp, nämna er sida i sina egna statusmeddelanden mm. Alla dessa interaktioner ser ni under Sidaktivitet.

Varför är denna information viktig för er?

För att kunna utveckla ert företag på Facebook behöver ni ha insyn i hur era fans uppfattar er sida och era inlägg. Ni behöver veta vilka inlägg som uppskattas mest, vilka det är som gillar er, vilket inlägg som genererar flest fans, vilka inlägg som engagerar era fans, vilka inlägg det är som får fans att sluta följa er osv – listan kan göras lång. Ni kan också knyta ihop dessa händelser med er marknadsföring i andra kanaler.
Säg att ni kör en reklamfilm på TV där ni promotar er Facebooksida – då kan ni via statistiken i Facebook Insights se hur många fler fans osv denna kampanj gett er.

Med denna information blir det mer enkelt att nå era mål – om det så är att få fler fans eller att öka engagemanget på er Facebooksida.

Jag rekommenderar er att besöka era ‘insikter’ minst en gång varje vecka (beroende på hur många fans ni har) och se vilka sidor som får flest besök och vilka inlägg som får mest engagemang. Ta lärdom av dessa siffror och anpassa ert innehåll efter era fans.
Genom att låta era fans påverka ert innehåll i denna utsträckning kommer det bli mer engagemang kring er Facebooksida, fler kommer gilla er och ni kommer få mer enkelt att nå era mål med er närvaro på Facebook.

Men tänk på att er närvaro på Facebook inte är en ”quick-fix”. Er närvaro på Facebook är ett långsiktigt åtagande och ni ska inte ge upp bara för att ni inte ser något resultat efter någon månad.
Bygg en närvaro, lyssna på era fans och lär er av dessa genom Facebook Insights samt genom kommunikation – det kommer påverka ert företag och varumärke positivt på lång sikt.

Få fler fans till er Facebooksida

Ett av de bästa sätt att få fler fans på är att använda sig av annonser på Facebook.
Med annonser på Facebook kan ni marknadsföra er Facebooksida till över 750 miljoner potentiella kunder, segmentera er målgrupp genom intressen, plats, ålder och driva besökare till antingen er Facebooksida eller er webbplats. Tack vare Facebooks information om sina användare blir det väldigt enkelt för er att rikta era annonser till just er målgrupp.

Vill ni veta mer om Facebookannonsering? Tag kontakt med oss.

Är det något tips jag missat och som ni vill dela med er av? Kommentera gärna.

Jag önskar er fortsatt lycka till med er närvaro på Facebook!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy