Lyft fram dina kontaktytor och få bättre konvertering

Allt för ofta ser jag hemsidor där man verkligen överskattar kundens förmåga (och kanske vilja) att använda en kontaktyta. Har ni tänkt på att ’kontakta oss’ ofta ligger längst till höger på en sida. Vi vet ju alla att hotspot på en sida är högt upp till vänster.Så varför denna placering? En annan sak som […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Allt för ofta ser jag hemsidor där man verkligen överskattar kundens förmåga (och kanske vilja) att använda en kontaktyta. Har ni tänkt på att ’kontakta oss’ ofta ligger längst till höger på en sida. Vi vet ju alla att hotspot på en sida är högt upp till vänster.Så varför denna placering? En annan sak som slår mig är ett kontaktformulär ofta ligger djupt ner i hierarkin som om man inte önskar att det ska fyllas i. Och varför länkar man inte på varje unik undersida till just kontaktsidan. Jag vill hävda att allt för många överskattar kundens vilja till att leta efter en kontaktyta och sedan nyttja den. Vi är faktiskt svenskar och att kommunicera med en helt främmande människa är ju något som vi inte direkt är världsbästa på.

Så därför vill jag uppmana till:

  • Analysera din hemsida, hur ser kontaktytorna ut?
  • Hur når man kontaktytan? Finns det länkar från alla undersidor?
  • Är den enkel att fylla i?
  • Är den attraktiv nog att locka till en konvertering?
  • Beskriver du vad som händer efter att man fyllt i?
  • Använda Google Analytics för att se HUR många går till din kontaktsida?

Kanske ni anser att detta är basala tips men även det mest enkla tål att upprepas!