Målomvandling i Google Analytics
I tidigare inlägg gick jag igenom vikten av mätbarhet kring medieinvesteringar och nu är det dags att gå igenom hur man sätter upp denna funktion i Analytics. För det första så måste du som användare vara administratör av ditt konto annars gå det inte att lägga till själva målomvandligen. Som jag beskrev i tidigare avsnitt […]
I tidigare inlägg gick jag igenom vikten av mätbarhet kring medieinvesteringar och nu är det dags att gå igenom hur man sätter upp denna funktion i Analytics. För det första så måste du som användare vara administratör av ditt konto annars gå det inte att lägga till själva målomvandligen. Som jag beskrev i tidigare avsnitt måste du först och främst bestämma dig för vilket mål är det du önskar mäta. Vanligtvis så rär det sig om olika former av beställningsformulär men kan lika gärna vara dina kassafunktion på din webbshop. Det viktiga är dock att det finns en unik landningssida för målet. Detta innebär att när målet är genomfört av besökaren (tex. fyllt i alla uppgifter och tryckt på beställa katalog från domänen http://www.domännamn.se/katalog) så måste man komma vidare någonstans. Att rekommendera blir att skapa en unik landningssida som heter http://www.domännamn.se/tackbestallning. Då kan Anaalytics mäta hur många besökare har gått från sidan katalog till sidan tackbestallning.
Hur sätter man upp själva målomvandlingen?
Till att börja med så finner du inställningar för målomvandlingen under inställningar för ditt analyticskonto.
Under rubriken omvandlingsmål finner du de olika målen (G1-G4). Totalt klarar Google Analytics att hantera fyra omvandlingar samtidigt. Eftersom du inte har något aktivt mål sedan tidigare så klickar du på redigera.I mitt beskrivande fall är det en kund webbshops sista sida där man landar efter en beställning
Nu har vi kommit ner till själva målomvandlingen och inställningarna för den. Till att börja med ska du aktivera målet genom inställningen aktivt mål. Sedan ska du definiera matchningstyp för målet. Information för respektive matchningstyp finner du genom att trycka på ’?’ i analytics. I mitt beskrivande fall blir det en exakt matchning eftersom måladressen heter/kassa/faktura.asp och inte innehåller någon form av dynamisk information (t.ex. page=1&id=9982251615).
Som du kan se så har vi i bildexemplet så finns det en tydlig målkanal, dvs fasta steg som kunden måste gå igenom för att hamna på /kassa/faktura.asp (steg 1 är fyll i kundinformation, steg 2 är att fylla i orderinformation). Genom att definiera de olika stegen kan vi mäta vart sker det avbrott i målkanalen och kunden väljer att avsluta sin konvertering. Som vi kan se i exemplet så var det 178 besökare som påbörjade konverteringen och 137 (eller 93%) som genomförde den i sin helhet. Detta är såklart en mycket värdefull information för att kunna säkerställa att vår önskade konverteringsmodell fungerar!