Marknadsför er app med AdWords
Fler och fler företag skaffar sig mobilappar för att vara tillgängliga för sina kunder vart de än befinner sig. Har ert företag nyligen skaffat en mobilapp, eller funderar ni på att skaffa en? Då gäller det också att få kunderna att börja använda appen. Jag tänkte ge ett enkelt tips på hur ni kan marknadsföra […]
Fler och fler företag skaffar sig mobilappar för att vara tillgängliga för sina kunder vart de än befinner sig. Har ert företag nyligen skaffat en mobilapp, eller funderar ni på att skaffa en? Då gäller det också att få kunderna att börja använda appen. Jag tänkte ge ett enkelt tips på hur ni kan marknadsföra den med Google AdWords.
Uppmärksamma användarna
När användarna söker på företagsnamn på google så vet dem sällan om företaget har en mobilapp. Ett enkelt sätt för att marknadsföra sin app är att använda sig av ’Mobilappstillägg’ i AdWords. Detta är en länk under annonsen som går direkt in i app-butiken (Apple App Store eller Google Play) där man då kan läsa mer eller ladda ner appen till sin mobil. Detta förutsätter att ni annonserar mot mobila enheter i kampanjen. Om ni inte redan annonserar på ert företagsnamn kan det vara en bra början. Skapa en kampanj som ni riktar in mot mobila enheter där ni lägger till ert företagsnamn som sökord. Lägg därefter till mobilappstillägg som annonstillägg på kampanjen.
Då kommer länken till appen synas under er annons när någon söker på ert företag. Se exempel nedan:
Här finns exakta instruktioner hur du gör för att lägga till mobilappstillägget.
Enligt googles betatest i maj 2012 såg användare en ökning i CTR på 6 % sedan de började använda tillägget.
Klicka för att hämta-annons
Ett annat sätt att marknadsföra sin app om man endast är ute efter att få användarna att ladda ner sin app är att använda en så kallad klicka för att hämta-annons. Ett exempel på när det kan vara bra är om man vill annonsera på sökord som ’företagsnamn + mobilapp’. Det är en annons som precis som namnet säger leder direkt till app-butiken när man klickar på annonsen. Alltså inte bara en länk under den vanliga annonsen. Jag tänker inte gå in djupare på det än såhär, men ni kan läsa mer om det här.