Marknadsför på YouTube – Sveriges största kanal för rörligt material

4

Publicerad 14 mars 2018, 09:03 av Lukas Lind

Googles toppmoderna HQ var platsen för eventet Viva La YouTube, arrangerat av Viva Media och Google. Fokus låg på hur företagare kan nå ut via YouTube och de nästan 100 närvarande företagen fick nätverka och uppleva flera spännande föreläsningar. Flera av deltagarna kom ända från Falun och Örebro. Var du inte på eventet? Här får du en inblick i vad det pratades om och några lärdomar du kan ta med dig. 

 


Först ut var Carl Wårues, Head of Agencies på Google. Han inledde med att understryka hur befriande det var att behandla ämnet YouTube i positivt ordalag. I åtanke hade han givetvis den aktuella stormen i medierna, där plattformen fått kritik för att inte ta tillräckliga åtgärder när det gäller antisemitiska sökresultat och annat kontroversiellt innehåll i Sverige.

Tidigt under sin föreläsning levererar han dagens första riktigt tunga fakta; 2019 räknar man med att 80 procent av all internettrafik består av video.
– Det är helt enkelt så att vi vill kunna svara på sökfrågor med film, säger Carl Wåreus.

Carl menar också att den verkliga möjligheten på YouTube idag är att vi kan nå rätt person, i rätt stund och med helt rätt budskap.
– Det finns de som säger att TV:n är död. Ja, linjär TV har dippat ordentligt efter 2010, men tar vi med onlinevideo i beräkningen har vi aldrig tittat mer på rörligt än i dag, säger Carl.

Han berättar också att YouTube är den största tv-kanalen som finns i Sverige – om man ser till tid som människor aktivt tittar på rörligt.

 

Alexander Nordmark, Account Strategist på Google, talade väldigt hands on. Han började med det han kallade sin ”favorit-slide” med titeln ”A brief history of human attention spans”. År 2000 visar studier att människans attention span låg på 12 sekunder, medan 9 sekunders attention span är densamma som hos en guldfisk. 2013 låg den på 8 sekunder och idag är den nere på häpnadsväckande 5-8 sekunder… Men han ser inte detta som speciellt alarmerande, utan bara som något vi behöver ha med i beräkningen när vi marknadsför.

– Discovery Ads är Google search och YouTubes love child. Här syns din sponsrade annons över YouTubes organiska sökfält. Det är en perfekt plats att synas på när användarna kommer med sina frågor. Det kan verkligen tillföra ett värde för användaren, säger Alexander.

Han fortsätter med att gå igenom flera effektiva annonsformat som kan användas på YouTube. Han menar att de företag som har lyckats väl har komponerat olika annonsformat för att få en mer holistisk marknadsföring, där man till exempel blandat Trueview Ads med Bumber Ads.
– Att skräddarsy annonser för olika målgrupper, trots att det är samma produkt du vill marknadsföra, är väldigt effektivt.

My passion for surfing was more than my fear of sharks – Bethany Hamilton. Det citatet inleder föreläsningen av Arash Gilan, VD för Viva Media. Han målade med stora penseldrag om digital transformation och digital darwinism. Deltagarna fick en förståelse för den mänskliga evolutionen och hur utvecklingen hela tiden ökar i tempo. Arash visar också en tecknad bild på en pappa som visar upp en diskett för sin dotter och frågar ”Har du någonsin sett en sån här?”, var på hon svarar ”Vad häftigt! Du har gjort en 3D-modell av spara-ikonen!”.
Bland digitala trender nämner han IoT (Internet of Things) som kopplar ihop världen, att data är på väg att äta upp världen och att AI i sin tur äter upp världen. Men mitt i all digital utveckling poängterar han vikten av att inte försumma den mänskliga kontakten, något som aldrig helt går att digitalisera.
– Kundupplevelsen är avgörande i varje moment. Den är summan av alla interaktioner du har med kunden under dess livscirkel, säger Arash Gilan.

 

Alexander Vucic, Business Developer på Viva Media, visade upp ett antal lyckade samarbeten med kunder. I arbetet med t.ex. Basiron, Demensförbundet och Wexthuset har marknadsföring på YouTube varit en av de vinnande ingredienserna. Att kommunicera varumärkets styrkor med hjälp av återannonsering (remarketing) via YouTube var en del i marknadsföringen för att nå Wexthusets mål. Det resulterade i att deras hemsida fick 81 procent fler besök på bara ett år.

 

Röster från Viva La YouTube

”Det är inspirerande att komma hit och lära sig vad som är nytt inom marknadsföring på YouTube. Jag har jobbat en del med plattformen tidigare när jag jobbade på en annan byrå, men nu är jag på nytt jobb och nyfiken på hur vi kan förbättra vår marknadsföring” – Daniel Stenbeck, Performance Marketing Manager på Min Doktor

”Det är ett superbra event, jag är rätt ny på det här med YouTube men det är enkelt och följa med i det som sägs ändå, vilket är jättebra” – Jannike Arpi, The Shoelace Brand Sthlm

”Vi står i ett välskäl när det handlar om hur vi ska jobba med vår marknadsföring och det är viktigt att inte fastna för mycket i ett traditionellt tänkande” – Ann Sehlin, försäljningschef på Närkefrakt.

”YouTube är en kanal där du verkligen kan synas. Jag upptäckte det här eventet via Facebook och det är jättekul att vara här!” – Jessica P Bertilsson, CEO på Teamivate.

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
31

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy