Marknadsföring i lågkonjunktur
Dagens Media skriver om en undersökning som gjorts på stora svenska företag på uppdrag av auditföretaget Marketing Clinic. Man valde att intervjua 100 vd:ar, företagsledare och marknadsdirektörer om deras inställning till marknadsföring. Hela två av tre marknadschefer och 40 procent av vd:arna tycker att det är viktigt med marknadsföring i en lågkonjunktur. ’Det är en […]
Dagens Media skriver om en undersökning som gjorts på stora svenska företag på uppdrag av auditföretaget Marketing Clinic. Man valde att intervjua 100 vd:ar, företagsledare och marknadsdirektörer om deras inställning till marknadsföring. Hela två av tre marknadschefer och 40 procent av vd:arna tycker att det är viktigt med marknadsföring i en lågkonjunktur.
’Det är en allmänt känd sanning att man bör satsa i lågkonjunktur för att kunna ta marknadsandelar. Men när det väl kommer till kritan är marknadsföringsbudgeten en av de första saker som ryker när kostnaderna ska skäras ned’, säger Claes Peyron, vd på Marketing Clinic.
Problemet för många som ska argumentera för sin budget är att de har svårt att visa vad varje investerad krona ger.’Avkastning per investerad krona varierar kraftigt beroende på vilka medier som används samt en rad andra faktorer’, säger Claes Peyron’