Mät avkastningen på din AdWords-investering!

Omvandlingspårning När ett klick på en sponsrad länk leder till ett köp, en offertförfrågan, intresseanmälan, registrering eller annan handling som kan vara intressant att mäta, sker en omvandling. Omvandlingsspårning är ett verktyg i AdWords som mäter hur dina annonser omvandlas till ett meningsfullt användarbeteende som t.ex försäljning. Omvandlingsspårning är även ett effektivt verktyg för att […]

Publicerat
Inlägg SEM

Omvandlingspårning

När ett klick på en sponsrad länk leder till ett köp, en offertförfrågan, intresseanmälan, registrering eller annan handling som kan vara intressant att mäta, sker en omvandling. Omvandlingsspårning är ett verktyg i AdWords som mäter hur dina annonser omvandlas till ett meningsfullt användarbeteende som t.ex försäljning. Omvandlingsspårning är även ett effektivt verktyg för att mäta hur väl dina annonstexter och sökord fungerar.

För att ställa in omvandlingsspårning placerar du ett kodavsnitt, som du tar fram i AdWords, på de sidor där du önskar en omvandlingsbekräftelse. När en besökare sen klickar på en sponsrad länk sparas en cookie på användarens dator. När användare besöker en utav omvandlingssidorna kopplas även cookien till webbsidan. Google sparar cookien i 30 dagar. Detta innebär att om användaren inte utför ett köp vid första besökstillfället men återkommer till hemsidan inom 30 dagar och utför en transaktion då, registreras omvandlingen fortfarande i ditt AdWordskonto även om personen besöker hemsidan direkt.

Utöver omvandlingsspårning är det att rekommendera att länka AdWordskontot med Analytics. På så sätt skiljer man på varifrån trafiken kommer och Google Analytics kan importera och spåra kostnadsinformation från Google AdWords. Det finns en betydande skillnad mellan AdWords omvandlingsfrekvens och omvandlingsfrekvensen som visas i Analytics. Omvandlingsfrekvensen i Analytics även kallat målomvandling visar hur många procent av websidans besökare som har lett till omvandlingar för minst ett av målen. I AdWords mäter omvandlingsfrekvensen antalet klick i procent som leder till en AdWords-omvandling. Med andra ord registrerar AdWords omvandlingar som klick (Omvandlingar, en per klick) medan Google Analytics krediterar dem som besök.