MediaAnalys besökte Linklove i London
Linklove 2012, London [Advanced Actionable SEO Training from Industry Leaders] Fredag den 30:e mars 2012 besökte MediaAnalys Linklove i London. En konferens om ‘linkbuilding’ (länkbygge) där kända talare från hela världen föreläste, svarade på frågor och delade med sig av sina erfarenheter inom SEO och linkbuilding. Talare under dagen: Will Critchlow, Distilled Wil Reynolds, SEER […]
Linklove 2012, London
[Advanced Actionable SEO Training from Industry Leaders]
Fredag den 30:e mars 2012 besökte MediaAnalys Linklove i London. En konferens om ‘linkbuilding’ (länkbygge) där kända talare från hela världen föreläste, svarade på frågor och delade med sig av sina erfarenheter inom SEO och linkbuilding.
Talare under dagen:
- Will Critchlow, Distilled
- Wil Reynolds, SEER
- Rand Fishkin, SEOmoz
- Martin MacDonald, ExpediaEAN
- Mike King, iAcquire
- Jane Copland, Ayima
- Branko Rihtman, RankAbove
- Tom Anthony, Distilled
Sammanfattning av Linklove 2012
(Bild lånad från: Foliovision)
Duncan Morris, CEO på Distilled sparkade igång den utsålda konferensen Linklove genom att presentera agendan för dagen.
Agenda för Linklove 2012:
- Content building vs. link building
- Getting links from high-quality authoritative sites
- Making outreach of your e-mail marketing efforts effective
- Competitor research
- Building relationships in the blogosphere
- Smart and effective old-style link building
- New trends in SEO strategy
Rand Fishkin – Content building vs link building
Rand Fishkin överraskade alla genom att starta sin presentation med att säga ‘F#$%! Link Building. Content Marketing FTW.‘ vilket direkt fångade uppmärksamheten.
Arbeta smart
Han pratade om hur slitsamt det är att arbeta med manuell linkbuilding enligt traditionella arbetssätt, var smart och bränn inte ut dig själv.
Rand pratade även om meningen med länkar och ankartext, algoritmen var från början inte designad för det ändamålet.
Bli mer social
- Sociala nätverkssidor dominerar marknaden för spridning av länkar, 66% av internetanvändare använder dem.
- Sociala signaler växer och blir allt viktigare i Googles ögon.
- Google samlar in en stor mängd social data från Quora, Facebook, Twitter, Flickr, Digg etc. Denna data är tillräckligt representabel för att Google skall kunna skapa sig en egen uppfattning. Tänk vad Google kan göra när Google+ växer?
5 anledningar till att investera i content istället för länkar
- Du vill investera i multipla kanaler på en gång.
- Du kan vara stolt och stå för ditt arbete.
- Du vill ha strategier som fungerar långsiktigt.
- Du vill bygga länkar medan du sover.
- Content bygger varumärket och stärker din trovärdighet i branschen.
Content är mer än bara text, vilken typ av content skall du skapa
- Gör sökordsanalyser för din målgrupp och ta reda på vad de gillar.
- Begränsa dig inte kring ett specifikt sökbegrepp, se till helheten och skapa content för ett bredare område.
- Ta reda på vad din målgrupp delar med sig av på webben, vad de läser etc.
Mike King (iPullrank) – Quantifying outreach (what we learned from nearly 300,00 outreach emails)
(Bild lånad från: Foliovision)
Mike presenterade resultatet av flera undersökningar, här är resultatet från en undersökning av mailutskick:
Kön
- Kvinnor får fler svar än män.
- Män har en högre konverteringsgrad än kvinnor.
Hälsningsfras
- Personifiering är nyckeln, få mottagaren att känna sig utvald.
Dag i veckan
- Tisdagar visade sig ha bäst svarsfrekvens.
Tid på dagen
- 09:00 visade sig ge bäst svarsfrekvens och att mailet bör skickas på natten vilket gör att de ligger i inboxen på morgonen när folk kommer till jobbet.
Antal tecken i mailet
- Email med fler än 1000 tecken visade sig konvertera bäst, de ger ett mer seriöst intryck vilket påverkar konverteringen.
Logotyp eller inte
- Mail med en logotyp har en större svarsfrekvens.
Telefonnummer i mailet
- Undersökningen visade att svarsfrekvensen var sämre i de fall man har med telefonnumret i mailet. Kanske beror det på att mottagaren upplever att avsändaren försöker vara mer trovärdig än han/hon egentligen är.
Branko Rihtman – Social Media and Links
Branko förespråkade utveckling av smarta verktyg och API:er som spårar content, tweets, shares, likes och länkar samt sammanställer ett resultat. Använd sedan detta resultatet för att hitta potentiella källor att få länkar ifrån.
Minröjare
Han pratade även om ‘minröjar-effekten’, två URL:er som pekar på 214 Twitter-användare som i sin tur twittrat 12 000 URL:er som i sin tur är kopplade till 3 700 domäner.
- Identifiera värdefulla användare på Twitter som twittrar om det du kan ha nytta av.
Jane Copland – Link Building Like Michael Winner (Getting golden links)
Jane började med att prata om hur många SEO:are arbetar idag, arbetar på samma sätt som tidigare vilket resulterar i att de får samma länkar som tidigare.
- Tänk annorlunda, var kreativ och hitta nya vägar att bygga länkar, du blir inte nummer ett genom att gå i andras fotspår.
- Du behöver traditionella länkar och den stora volymen, men ‘golden links’ kommer ta dig till toppen.
- Var inte blyg, sprid ditt budskap och var stolt för din produkt (utan att ljuga).
- Glöm inte att ta hand om brutna länkar i Google Webmaster Tools.
Wil Reynolds – Stalking (How you land the links you want)
(Bild lånad från: Foliovision)
Wils presentation handlade om ‘stalking’, hur man får kontakt med en person som kan vara en värdefull kontakt i framtiden.
- Börja spåra vad som händer kring personen, tweets, omnämningar etc.
- Läs personens artiklar/nyheter (Rss-flöde).
- Bli en resurs för personen, hjälp dem svara på frågor. Filosofin med ‘stalking’ i detta fall är att vara en hjälpande hand.
- Bygg en relation online, träffas för ett personligt möte – vänner är mer värt än bara länkar.
Tom Anthony – Putting the Love back into Links
(Bild lånad från: Foliovision)
Litar Google fortfarande på länkar? Tom pratade om hur synen på länkar förändrats genom åren.
- Det vanligaste Domain Authority värdet är 30.
- Google granskar alla länkar mer nu än tidigare.
- Google+ är primärt inte ett socialt nätverk för Google, det är en identifieringsservice.
- Google försvarar sitt sökområde och attackerar det sociala området.
- Vi kan se att ‘author stats’ dyker upp i Google Webmaster Tools.
Vad skall du göra?
- Använd ‘authorship markup’ för din webbplats.
- Identifiera trovärdiga personer/sajter för länkar.
- Ändra strategi från var du får länkarna ifrån till vem som de kommer från.
Martin MacDonald – Tips, tricks & secrets from the trenches
Martin som har över tio års erfarenhet av branschen delade med sig av flera tips och bevarade hemligheter inom linkbuilding.
- Varför göra som alla andra gör? Gå emot strömmen och få störst fördel.
- Du kan få länkar från BBC:s widget.
- BBC visar vad som skrivs i sociala medier i sin blogg.
- Shit for Links byter länkar mot riktiga produkter.
- Fungerar exakt matchning i ankartexter fortfarande? Ja.
- Det finns en brytpunkt för hur mycket länkar du kan få över tid, var noggrann med att bygga upp dem gradvis.
Will Critchlow – Mediocre to Great (The Critchlow Hierarchy of Needs)
(Bild lånad från: Foliovision)
Distilled:s grundare Will Critchlow avslutade konferensen med sin presentation om hur man går från ‘medelmåttig till stor’.
Länkkampanjer tenderar ofta att bli medelmåttiga på grund av:
- Du gör ingenting.
- Du gör fel saker.
- Du erkänner inte dina svagheter.
- Du skapar inte tillräckligt många toppar.
Critchlow-hierarkin:
- Upptäck vad du måste förbättra och bli en vinnare.
- Skapa stora visioner och dela upp det i små steg.
- Experimentera för att hitta nya vägar att lyckas.
- Investera med bevis och erfarenhet i din hand.
Övriga tankar:
- Gör en SWOT-analys
- Bedöm din webbplats inom fem områden; design, innehåll, tillgångar, investeringar och USP (Unique Selling Point).
- Ta hjälp av andra, be dem ge feedback på ditt arbete.
- Använd kortare checklistor för att få saker gjort.
- Ha alltid en ‘plan B’ ifall något inte skulle gå enligt planerna.
- Gör en aktivitetsplan.
- Gör dina antaganden testbara.
- Mät framstegen mot dina planer.
En kväll fylld med mingel
Efter konferensen gick alla till en lokal bar med bowling, pingis, spelmaskiner etc. Vi åt och drack gott samt nätverkade med flera av Linklove:s talare samt andra företag inom samma bransch.
Caitlin Krumdieck & Philip Nottingham från Distilled tillsammans med Tommy Skålberg från MediaAnalys.
MediaAnalys tankar och reflektioner
Detta var andra gången som MediaAnalys besökte konferensen Linklove i London (senast var 2011). Vi har tidigare besökt Searchlove (2011), en konferens som behandlar hela området SEO, till skillnad från Linklove som endast handlar om linkbuilding.
Plus
- Stora möjligheter att skapa nya kontakter med de mest engagerade företagen inom SEO.
- Inspirerande föreläsningar som skapar idéer och ger en framförhållning till vad som sker i branschen.
- Tips på nya och beprövade verktyg samt information om hur du själv kan skapa SEO-verktyg anpassade för den egna verksamheten.
Minus
- Vi saknade tips för hur strategier kan appliceras på små, lokala och nystartade företag. Konferensen riktade sig mest mot stora företag med god etablerad synlighet och stor budget.
- Vi önskade se fler analyser av länkprofiler.
- Saknade ‘head to head’ live-analyser, likt duellen från Searchlove 2011 mellan Rand Fishkin och Will Critchlow.
Närvarande från MediaAnalys:
- Tommy Skålberg, @tommyskalberg
- Ricky Pettersson, @rickysson
Ett stort tack till Distilled för en lyckad konferens!