MediaAnalys på Google Analytics Conference 2012

2

Publicerad 11 maj 2012, 14:05 av Viva Media

I tisdags deltog vi, tillsammans med övriga Google Analytics Certified Partners i den svenska Google Analytics-konferensen. I år gick konferensen av stapeln på Sheraton i Stockholm där det gjorts plats för 250 deltagare (50 fler än förra årets konferens). Tack vare det stora intresset så slutade deltagarantalet dock på väl över 300!

Teknikspår och affärsspår

Eftersom årets konferens blivit mycket större med fler partners så var programmet uppdelat i två olika spår. Ett teknikspår där fokus låg på just teknik och hur man kan konfigurera Google Analytics för att samla in relevant data. Det andra spåret fokuserade på affärsnyttan och handlade om hur organisationer lyckats öka affärsvärdet av sin verksamhet online med hjälp av Google Analytics. Här kan man läsa mer om programmet för Google Analytics-konferensen.

NIBE & MediaAnalys presenterade case

Konferensen gästades även av talare från Google UK och Google USA med namnen Deepak Aujla, Chris Anderson och Justin Cutroni. De ämnen som togs upp var bland annat Google Analytics nya sociala rapporter, hur man segmentera mer relaterat till tidsperioder och hur man använder events och custom variables för att uppnå detta.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så tycker jag att årets upplaga av Google Analytics-konferensen var en succé. Jämfört med förra året så har bredden av case och ämnen som tagits upp ökat, vilket forhoppningsvis lett till att fler kan ta med sig mer från konferensen. Nivån har också varit bra, med lättare ämnen som varvats med riktigt nörderi.

Så här tre dagar efter så längtar jag redan till nästa Google Analytics-konferens!

För lite mer smakprov från konferensen så kan ni se ett par korta klipp nedan. Tack till Lars Johansson på InUse Insights som lagt upp dessa:

Chris Anderson om social reports

Justin Cutroni om custom variables vs. events

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy