Mer värde på webben – 10 snabba nybörjartips

4

Publicerad 08 april 2013, 15:04 av Viva Media

Har du hört talas om  ‘vässa sågen’ – principen?

För ett tag sedan fick jag den berättad av en kollega och måste säga att den är lika enkel enkel som genial:

‘En person står och sågar en stock med en slö såg. Hen får då frågan av en som observerar hens arbete om hen slipat sin såg. ‘Nä’ blir svaret ‘… ‘jag är för upptagen med att såga’.

Visst är det så att allt för ofta reflekterar vi inte över vad vi gör och hur effektivt vi gör det. Vi kör bara på i samma gamla hjulspår. Så om du har en webbnärvaro som kanske i ärlighetens namn inte utvecklats så mycket den senaste tiden ger jag dig här 10 snabba tips om hur den kan förbättras. Hoppas att din såg i och med detta blir lite vassare.

 

1.       Börja förstå din trafik

Ett första steg i att utveckla din webbnärvaro är att förstå hur dina besökare faktiskt hittar till din hemsida och vad de gör när de väl är på plats. Installera statistikprogrammet Google Analytics och du får, helt gratis, tillgång till ett av marknadens mest kraftfullaste verktyg för trafikanalys.

2.       Mål med webbnärvaro och ekonomiska värden

En hemsida utan uppsatta mål blir bara en kostnad om man inte kan härleda intäkter till den.  Så börja med att identifiera vad du vill att besökare ska göra på din hemsida. Vad är det som skapar värde för dig? Idag går de flesta besökaraktiviteter att mäta så att du kan få en uppfattning om hur många som fyller i ditt kontaktformulär, ladda ner intressanta PDF:er, ser på video.

3.       Identifiera värdefull trafik

Oavsett om du har identifierat din hemsidas mål och satt ekonomiska värden är det viktigt att få insikter om vilken marknadsföring som faktiskt fungerar.  Vilken trafik får du till din hemsida idag? Skriv när alla platser där du har synlighet och kontrollera i Google Analytics vilken trafik som synligheten genererar.  Om du betalar för din marknadsföring kan du nu få en uppfattning om vilken marknadsföring som betalar sig och vilken som inte gör det.

4.       Ditt första intryck avgör

Din hemsida måste övertyga, och det snabbt, gärna inom de första 5 sekunderna annars finns det stor risk för att besökare väljer att ”vända i dörren”. Gör därför en noggrann analys av alla förstagångsbesökare. Hur navigerar den? Går den vidare till mer ”värdefulla” delar av din hemsida? Läser den det du önskar att den läser?  Glöm aldrig, du får sällan en ny chans till ett första intryck!

5.       Var tydlig med vad din webbplats gör

Den första fråga en besökare ställer sig är ”Har jag kommit rätt?”. Det är därför viktigt att tänka på de saker som är synliga över hela webbplatsen såsom logotyp, tagline/slogan. Tänk på att många besökare inte kommer in via startsidan utan via någon av era undersidor och att det är viktigt de förstår direkt vad webbplatsen handlar om. Står det bara en textlogotyp med namnet ”Johnssons” säger det inte så mycket men är det en cykelsadel bredvid och det står ”Smålands snabbaste cykelreparatör” så kan ingen ta fel.

 6.       Tänk igenom huvudnavigation

En bra tumregel är att oavsett var besökaren befinner sig på webbplatsen, så ska det vara enkelt för den att förstå hur den tar sig till alla andra delar . För detta måste besökaren först förstå hur sidan är uppbyggd, lite som kartan vid ingången på ett nöjesfält. Detta uppnås lättast med en enkel och tydlig huvudnavigation som finns på alla sidor. Det kan vara en toppmeny med underkategorier i eller en toppmeny och en vänster-/högermeny. Det viktigaste är att kategorierna följer ett tydligt mönster. Till exempel så istället för att ta med allt man tycker är viktigt på en rad: (”Punkteringar” – ”Cykelhjälmar” – ”Sadelbyte” – ”Cykeldäck”– ”Cykelpumpar” – ”Om oss / Kontakt”) så använd över- och underkategorier samt separera efter besökarbehov: (”Cykelreparationer” – ”Cykeltillbehör” – ”Om oss” – ”Kontakt’).

7.       Personlighet vinner i längden

Opersonliga webbsidor tillhör det förflutna. Var tydlig med att visa vem som står bakom hemsidan, dess produkter och tjänster.  Visa bilder på medarbetare, från din butik eller verkstad. Det är lätt att glömma att en ”besökare” faktiskt är en helt vanlig människa. Det är bara att rannsaka dig själv, vad tycker du om opersonliga möten?

8.       Viktiga budskap direkt i synfältet

Gör det lätt för din besökare att hitta det som du anser vara värdefullt. Tänk på att viktig information ska finnas tillgängligt utan att besökaren ska behöva scrolla. Tänk även på att kombinera grafiska element som bilder med text så för du maximal effekt. Överraska helt enkelt, där fastnar ögat.

9.       Gör en besökarundersökning

Idag finns det en rad av kostnadsfria verktyg för att göra enklare besökarenkäter.  Via dem kan du enkelt och snabbt få information vad dina besökare saknar, vilken information de sökte och hur de uppfattade din hemsida. Med andra ord, en direkt källa till förbättringsförslag från de som verkligen vet.

10.   Gör det enkelt att ta kontakt

Först och främst, bestäm dig för hur du önskar att dina besökare ska kontakta dig. När det är klart säkerställ att just den kontaktytan både är synlig och enkel att genomföra. Vill du att dina besökare ska ta kontakt via telefon, håll numret synligt och se till att du alltid har möjlighet att svara. Ska man fylla i ett kontaktformulär gör det enkelt och kräv endast nödvändig information. Allt annat väcker irritation.

 

Lycka till i arbetet och kom gärna med synpunkter om funderingar på fler värdefulla tips!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy