Meta Description – beskrivning av innehållet

2

Publicerad 13 juli 2009, 11:07 av Viva Media

Vad är meta description?

Meta description innehåller en kort beskrivning av webbplatsen. Beskrivningen visas inte på webbplatsen, utan används istället som beskrivning till sökresultatet i sökmotorerna. Därför är det viktigt att skriva informativt och kortfattat för att locka till klick.

meta_description

SEO Book kan man läsa att meta description blir synlig i sökresultatet om den innehåller 150-160 tecken. Det kan vara bra att hålla sig inom den ramen.

Spelar meta description någon roll för sökresultatet?

Enligt Google support påverkar inte description-taggen rankingen i sökresultatet. De skriver så här:

‘Även om korrekta metabeskrivningar kan förbättra klickfrekvensen påverkar de inte rankningen i sökresultaten.’

Även om meta description inte påverkar resultatet kan det vara en fördel att skriva in viktiga sökord. Detta eftersom sökmotorerna markerar de ord man sökt på med fet stil, om de återfinns i description. Då ord i description markeras med fet stil ökar chansen att någon läser dessa och klickar.

Hur skrivs en meta description?

Alla metataggar ska skrivas inom <head></head> och det gäller även meta description. Metataggar innehåller ‘name’ som beskriver vilken typ av metatagg det är. De innehåller också ‘content’ där innehållet sätts.

Exempel

[sourcecode language=’html’]

[/sourcecode]

Slutord

Fokusera på användaren när du skriver en description, då en bra beskrivning kan leda till fler klick. Att väva in relevanta nyckelord påverkar enligt Google inte rankingen men vid sökning på dessa ord blir de fetmarkerade, vilket kan leda till fler klick.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy