Meta-taggar som sätter käppar i hjulet
Här listas ett antal taggar som kan sätta käppar i hjulet ur sökmotorsynpunkt. Antingen fungerar inte taggarna som väntat, eller så förhindrar de sökmotorerna att indexera innehållet. Meta expires Taggen används för att visa när sidan passerat utgångsdatum. Det kan exempelvis vara ett tillfälligt erbjudande som bara ska synas under en kortare tid. Exempel <meta […]
Här listas ett antal taggar som kan sätta käppar i hjulet ur sökmotorsynpunkt. Antingen fungerar inte taggarna som väntat, eller så förhindrar de sökmotorerna att indexera innehållet.
Meta expires
Taggen används för att visa när sidan passerat utgångsdatum. Det kan exempelvis vara ett tillfälligt erbjudande som bara ska synas under en kortare tid.
Exempel
<meta http-equiv='expires' content='Wed, 26 Feb 2004 08:21:57 GMT'>
Spelar meta expires någon roll för indexeringen?
Enligt webmarketingnow så struntar sökmotorerna i den här taggen, vilket gör den verkningslös ur sökmotorsynpunkt.
Jag rekommenderar att man undviker den här meta-taggen. Det finns andra sätt att få sidan att inte visas om den har passerat ett visst datum. Om du är av en annan uppfattning, lämna gärna en kommentar.
Distribution
Taggen används för att beskriva hur mycket innehållet på sidan ska spridas. Kriterierna är ’global’, ’local’ och ’IU’. För att sprida innehållet över hela webben ska global vara satt. De övriga två begränsar spridningen, i teorin.
Exempel
<meta name='Distribution' content='Global'>
Spelar meta distribution någon roll för indexeringen?
Enligt webmarketingnow så struntar sökmotorerna i den här taggen, vilket gör den verkningslös ur sökmotorsynpunkt.
Jag rekommenderar att man undviker den här meta-taggen. Det finns andra sätt att begränsa att sidan visas för alla. Ett sätt är genom ’robots’. Ett annat sätt är att med exempelvis PHP kontrollera vilket IP-nummer användaren kommer ifrån och beroende på detta visa innehållet.
Robots
Exempel
<meta name='robots' content='noindex,nofollow'>
Spelar robots någon roll för indexeringen?
Enligt webmarketingnow så är det rekommenderat att använda filen robots.txt istället, eftersom sökmotorerna inte alltid läser den här taggen. På Official Google Webmaster Glog kan man läsa att Google har stöd för robots-taggen.
Jag rekommenderar att så långt det går använda robots.txt, då den ger en bättre överblick över vilka filer som inte ska indexeras.
Slutord
Alla dessa taggar är tveksamma ur sökmotorsynpunkt och min rekommendation är att inte använda dem. För att undvika indexering i sökmotorerna, använd robots.txt istället och i nödfall använd robots meta-tagg.