Sökmotoroptimeringens missar i massor

Det råder ingen tvekan om att det är ett stort antal företag som har en stor tveksamhet kring sökmotoroptimering och framför allt stor skepticism mot leverantörer av sökmotoroptimering. Det föreligger ett par stora missar såväl hos SEO-leverantörer som hos kunder från mitt perspektiv då jag tänker ta upp ett par av dem. Och delge några […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Det råder ingen tvekan om att det är ett stort antal företag som har en stor tveksamhet kring sökmotoroptimering och framför allt stor skepticism mot leverantörer av sökmotoroptimering.

Det föreligger ett par stora missar såväl hos SEO-leverantörer som hos kunder från mitt perspektiv då jag tänker ta upp ett par av dem. Och delge några tips för båda parter.

Förståelse för hur organisk sökmotoroptimering fungerar

Det är mer komplext med sökmotoroptimering än vad många tror. Ett av de vanligaste är att man satsar låt oss säga 5 000 kr/månaden. Där köparen av SEO går i tron att effekten kommer som senast inom 8 veckor, precis som det kan göra när man köper en helsida i nästkommande månadsmagasin där du annonserar ut din rabattkupong.

Av erfarenhet vet jag att det kan ta upp till ett halvår, till och med upp till ett år innan man dyker upp på en position som är tillfredsställande. Som dessutom ger seriös mängd trafik. Jag har då full förståelse för varför man säger ’Det gav inget’, när man förväntade sig avkastning från organisk trafik så pass tidigt.

Med andra ord, kräv tydlig målsättning i avtalet där det framgår i detalj när du kan förvänta dig resultat. Tar det 3 månader, eller 6 månader eller upp till ett år. Då kan du som företagare ha med det i beräkningarna, och glöm inte att marknadsföring i organiska sökresultatet är en långsiktig investering.

Nyckeltal/Målvärde

Ca 1/10 har på ett konkret sätt satt upp nyckeltal och målvärden som är tillfredsställande för mig som SEO-granskare. Kort sagt innebär det att man sätter ett värde och har koll på hur många som laddar ner din katalog i pdf-format eller slutför ett köp i din e-handelsplats.

Har man inte koll på siffran ’antalet ökade händelser/ökad antal köp efter investering’, förstår jag att man inte ser något värde från de ponerade 5 000 investerade kronorna.

Fördelning av trafik

En del företag som säljer sökmotoroptimering glorifierar siffror och antalet besök. Med det menar jag att i stundens hetta lovar ’sälj’ lite väl mycket från mitt perspektiv. Må det vara pga. aggressiva målsättningar och högt säljkrav, men mot kund är man för otydlig i vissa fall om hur stor andel trafik man kan förvänta sig utifrån en fras/ord.

Kundsidan måste därmed kräva en tydligare redovisning om vad man kan förvänta sig för mängd trafik på ett ord/fras som man har för avsikt att synliggöra sig på. Märk väl att när man väl är topp 10, har man 20 konkurrenter att bemöta när Adwords utrymmet är fullt om än inte fler när kartresultatet är inbäddat vid lokala sökningar. Dessutom kan i vissa fall Adwords ta mycket stor del av trafiken, så mycket som 50% (enligt Google) om inte mer.

Har du slutat klippa dig bara för att du blev missnöjd förra gången?

Det är tyvärr en för stor skala som har köpt sökmotoroptimering som har blivit grundlurade å det grövsta. Vilket gör att jag har full förståelse för att man idag ratar mediet. Som oberoende SEO-konsult vill jag påpeka att man kan inte rata mediet sökmarknadsföring när 70% går till en sökmotor vid inledningsprocessen av ett köp.

Som inköpare har man ett eget ansvar att kontrollera vad man ger sig in på för engagemang, kan man inte de tekniska måste man handla med yttersta försiktighet. Eller förslagsvis införskaffa vägledande konsultation, utbildning m.m.

 

Ta lärdom av misstagen istället och  rata för allt i världen inte ett medium bara av den enkla anledningen att du har gått på en nit eller två.

Nedan följer ett par handfasta tips.

Resultatgarranti

Det faller på sin orimlighet att kunna lova garantier, då det är många faktorer som spelar en roll i hur resultatet blir. Dessutom kan ingen garantera att din konkurrent inte har planer på att synliggöra sig på samma ord/fraser som du.

Avtal

När granskade du ditt avtal senast? Det är först när man vill säga upp en tjänst som det blir klart för en att man inte har läst det finstilta. Otaliga är de antal som inte har läst det finstilta och vad som gäller angående bindningstider, uppsägningar, priser, leveransvillkor, garantier m.m. Läs avtalen noga och granska dem!

Transparens

Kräv noggrann dokumentation om vad som utförs, och vad skillnaden har blivit. Mitt råd är att man absolut inte ska köpa sökmotoroptimering utan att mäta resultat och trafikförändring och förändring av försäljningen. Besökare lämnar efter sig spår som går att utröna i analysverktyg, bland annat avläsa om investeringen på de olika ord/fraser lönar sig. Google Analytics är gratis och överskådligt verktyg som passar såväl små som de största bolagen.