Mobil marknadsföring – vart är vi på väg? del 2

2

Publicerad 23 april 2013, 08:04 av Viva Media

Låt lokala kunder hitta dig enkelt

Jag såg nyligen en film som illustrerar nyttan med bra synlighet mot mobila enheter och vill gärna dela med mig av detta, då jag ser en tydlig nytta för konsumenten.

Filmens budskap är svårt att förtydliga med mer text. Det jag tycker de får fram är vilken nytta det kan finnas i att ha en bra strategi för att synas enkelt för mobila enheter. Naturligtvis har vi en bra bit kvar här i Sverige och kanske ligger inte heller USA riktigt i nivå med filmens budskap men det är hit jag tror att vi är påväg.  Det handlar helt enkelt om att göra det smidigare för konsumenter att hitta vad de behöver, även när hon/han är på springade fot.

 En lyckad metod med att locka besökare till sidan är att helt enkelt att synas med AdWordsannonser vid relevanta sökningar. Handlar det om mobil trafik gäller det naturligtvis att kampanjen är inställd på att även synas när sökningen görs i en mobil. Det är just detta som Google vill göra enklare med deras Förbättrade Annonser. Förändringen är stor men tanken är att anpassa AdWords efter utvecklingen. Tyvärr kan man ej längre skriva in tel i annonstexten istället har Google gett oss större möjligheter med adresstillägg och samtalstillägg. Detta ska naturligtvis användas noga. Glöm inte heller att antalet annonser som syns vid mobila sökningar är färre. Detta ställer högre krav på annonsören, dvs att ständigt ligga före och ha bättre kampanjer än konkurrenterna

 Med min text har jag främst fokuserat på att tänka mobila besökare men ha man sett hela filmen inser man att Google Places är den del i denna mobila strategi. Låt konsumenterna hitta er!

De företag som tidigt kommer igång med detta och står klara när framtiden är här kommer, enligt min åsikt, ha ett nyttigt försprång.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy