Mobilanpassade webbplatser – en rankingsfaktor
Relativt nyligen skrev jag en bloggpost om SEO trender för 2015. En av punkterna som behandlades var att Google kommer göra mobilanpassade webbplatser till en rankingsfaktor. Nu verkar det som detta kommer slå in. Google meddelande för en tid sedan på sin blogg, Google Webmaster Central Blog att de kommer att premiera mobilvänliga webbplatser vid […]
Relativt nyligen skrev jag en bloggpost om SEO trender för 2015. En av punkterna som behandlades var att Google kommer göra mobilanpassade webbplatser till en rankingsfaktor. Nu verkar det som detta kommer slå in.
Google meddelande för en tid sedan på sin blogg, Google Webmaster Central Blog att de kommer att premiera mobilvänliga webbplatser vid sökningar i mobilen. Detta innebär i praktiken att hemsidor som inte är mobilanpassade kommer att synas sämre vid mobila sökningar på Google än vad de gör idag.
Från den 21 april kommer alltså mobilvänliga webbplatser rankas bättre i det mobila sökresultatet. Hur stora förändringar i SERPEN det blir kan man än så länge bara spekulera i, men på Googles blogg skriver de själva att det kommer bli en signifikant skillnad mot idag:
“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”
Varför gör Google så här?
Google har som affärsidé att leverera bästa möjliga sökresultat så snabbt som möjligt. Fokus har alltid varit att ge användaren en användarvänlig och fulländad upplevelse. Sökbeteendet har ändrats hos oss och vi söker allt mer på mobila enheter. Det är allt vanligare att man endast ser en trafikökning på mobila enheter, medan besökare som använder sig av stationära enheter minskar allt mer. Google vill helt enkelt anpassa sig till dagens sökbeteende.
Mobilvänlig webbplats
Oavsett vilken typ av verksamhet ni bedriver, så är det viktigt att vara förberedd på att allt fler besökare kommer in på webbplatsen via mobila enheter. På en ej fungerande webbplats i mobilen riskerar man att besökaren lämnar webbplatsen snarare än att ”köpa” något. Det är även en risk att besökaren inte återvänder till en sida som inte visas korrekt i mobilen, vilket leder till en missad affärsmöjlighet.
Hur bra eller dåligt fungerar din webbplats när du besöker den med en smartphone eller surfplatta? Har du tittat hur många besökare som kommer till din webbplats från mobila enheter i Google Analytics? För att se hur många besökare som kommer via en mobil enhet i Google Analytics brukar jag välja Målgrupp >> Översikt och därefter lägger jag till ett segment: mobiltrafik. Då får vi fram en likande bild som visas nedan. Givetvis skiljer sig statistiken åt från hemsida till hemsida och från bransch till bransch men bli inte förvånad om upp till 50% av trafiken till din webbplats är från mobila enheter.
Vad ska jag göra om min webbplats inte är mobilanpassad?
Google har under den senaste tiden skickat ut varningar till Google Webmasters Tools om just mobilvänlighet. I meddelandet framgår det klart och tydligt att Google vill förbättra den mobila användbarheten för webbplatsägaren.
Om du fått ett likande meddelande är det dags att fixa till din webbplats. Till din hjälp (förutom de åtgärder Google nämner i meddelandet) har Google tagit fram ett gratis analysverktyg, Mobile Friendly Test, där du endast skriver in din webbadress och får fram en åtgärdslista.
Olika tekniker för mobilanpassning
Det Google förespråkar inom mobilanpassning är responsiv design, vilket innebär att man behåller strukturen på webbplatsen men gör den skalbar för olika mobila enheter. Fördelen att använda sig av denna teknik är att man bibehåller URL-strukturen och minimerar risken med duplicerat innehåll. En nackdel med responsiv design är att den kan bli ”tung” vilket leder till lång laddningstid eftersom bilder, funktioner m.m. är anpassade för desktop.
Dynamic serving är en annan metod som innebär att servern svarar med olika kod beroende på vilken enhet som besöker den. Man kan säga att det finns två versioner av webbplatsen men på samma URL. Denna teknik kan kombineras med den responsiva.
Separata webbadresser (subdomän) innebär att man skapar en mobilanpassad sida på en subdomän och att mobila besökare pekas om till den när de besöker webbplatsen. Exempel: www.domain.se där motsvarande sidor även finns på m.domain.se för mobila användare. För att hjälpa Googles algoritm att förstå att det är en mobilversion, rekommenderas att lägga till följande i html-koden:
På desktopversionen:
<link rel=’alternate’ media=’only screen and (max-width: 640px) href=’http://m.domain.se/page-1′ >
Och på mobilversionen lägger man en canonical-tagg som pekar på desktopversionen:
<link rel=’canonical’ href=’http://www.domain.se/page-1′ >
Alla tre lösningar fungerar bra, bara man implementerar dom rätt. Dock så föredrar Google den responsiva metoden eftersom den inte påverkar URL-strukturen på webbplatsen.
Vad händer nu?
Det är högst troligt att en mobilvänlig webbplats kommer att rankas högre hos Google efter den 21 april 2015. Men framför allt innebär en mobilvänlig webbplats att dina besökare kan läsa, se och navigera som du vill på sidan. Missa inte denna möjlighet att förbättra för dina besökare som på sikt även kommer öka konventeringarna på din webbplats.