Mobilt sök är den nya fronten och det märks

Denna nya marknad har på bara några år vuxit fram extremt snabbt och enligt Google själva är det så mycket som hälften av sökningar i vissa länder som kommer från mobiltelefoner. Detta är möjligt på grund av den mycket snabba tillväxten bland mobiltelefoner som har internetanslutning, stora skärmar och snabba webbläsare. Marknaden för mobilt sök […]

Publicerat
Inlägg SEO

Denna nya marknad har på bara några år vuxit fram extremt snabbt och enligt Google själva är det så mycket som hälften av sökningar i vissa länder som kommer från mobiltelefoner. Detta är möjligt på grund av den mycket snabba tillväxten bland mobiltelefoner som har internetanslutning, stora skärmar och snabba webbläsare.

Marknaden för mobilt sök och mobil marknadsföring växer fram mycket snabbt och det händer nya saker hela tiden. Nyligen lanserade Google en tjänst som de kallar för hyperlocal där de speciellt inriktar sig på mobilannonsering och drar nytta av att många av dagens mobiltelefoner har möjlighet att visa exakt var telefonen befinner sig via exempelvis GPS.

Med hyperlocal visar Google tydligt var trenderna inom mobil marknadsföring är på väg, mer specifika annonser som är skräddarsydda för användare och var de befinner sig. I ett pressmeddelande från Google tar de som exempel att om din bil stannar på en motorväg och du tar upp mobilen för att söka på “hyrbil” och då visar Google upp annonser på biluthyrningar som finns i närheten av dig.

Ett annat exempel kan vara att en mobiloperatör bara vill nåt ut till användare som har en viss annan mobiloperatör när de befinner sig på en viss plats och söker efter en viss fras, något som idag är möjligt med Google Adwords, den i särklass största plattformen för sökmarknadsföring på nätet. Andra sökmotorer, framförallt Microsofts Bing är på frammarschen och lägger ner oerhörda resurser på att förbättra och marknadsföra sin sökmotor.

Googles hyperlocal är ytterligare ett steg i den mobila marknadsföringen som blir mer och mer inriktad på att visa upp annonser för användare när de aktivt letar efter information och igenom att visa användare mer exakt och relevant information blir användare mer mottagliga för budskapen.

De organiska (icke sponsrade, vanliga) sökresultaten är dock relativt oförändrade om en användare söker från mobilen men de flesta tror att även dessa kommer förändras mer och mer genom att väga in saker som hur mycket bilder som finns på sidan, om den är mobilanpassad och hur pass nära användaren företaget finns.