Möjligheterna med Google Smart Bidding

2

Publicerad 15 januari 2020, 12:01 av Josefine Bergman

Digital marknadsföring är en fantastisk möjlighet när det kommer till att utvärdera och få statistik på hur det faktiskt gick för den satsning du gjorde i form av en eller flera olika marknadsaktiviteter. I särklass är sökordsmarknadsföring den mediekanal som hjälper dig att driva ditt unika syfte med kampanjen. Google har samtidigt utvecklat sina budgivningsmöjligheter till ytterligare ett steg vassare.

Många delar är viktiga när man ska sätta upp en framgångsrik SEM-kampanj i Google Ads. Hela annonsen behöver vara utformad på ett relevant sätt för sökordet, med en text som är anpassad för erbjudandet och en landningssida som motsvarar besökarens förväntningar på annonsen och erbjudandet. 

Utformandet ska sedan också avspegla ditt syfte med kampanjen och för att optimera den investerade pengen behöver du sätta en budgivningsstrategi. I Smart Bidding används maskininlärning där datan baseras på historik från både Google samt den egna unika datan från just din webbplats. Smart va!

 

På detta vis är det vem som faktiskt söker och vad den sökningen har för intentioner baserat på historik som blir avgörande för budgivningsstrategin. Algoritmen bearbetar långt större mängd data än vad ett team på många personer någonsin skulle kunna göra under samma tid. Automatic Bidding är istället när du låter maxpriset för hur mycket en konvertering får kosta eller den dagliga budgeten som blir avgörande för resultatet. 

 

Det gör att den stora fördelen med Smart Bidding är att den är extremt bra på att konvertera “rätt” sökningar till konverteringar som handlar om ett faktiskt köp i form av en digital transaktion. Så fördelaktigt är Smart Bidding en strategi du använder dig av i e-handelskampanjer som syftar till att fånga upp kunder som befinner sig långt ner i köptratten. Handlar din SEM-kampanj om att fånga in målgruppen högre upp i köptratten är automatisk budgivning en bättre strategi att använda sig av. 

 

Tänk på att Smart Bidding inte ger ett direkt resultat utan kräver en viss inlärningsperiod baserat på faktiska konverteringar för att registrera data som används till grund för framtida maximalt optimerade bud. 

 

Fördelarna med Smart Bidding

 

Maskininlärningen optimerar dina bud så du får ut ett maximalt konverteringsvärde. 

 

Budgivningssignaler som enhet, plats, tid på dagen, remarketinglistor, webbläsare samt språk är faktorer som spelar in för att anpassa buden efter användarens unika sammanhang.  

 

Flexibla kontroller möjliggör att du själv kan ange resultatmål för budgivningen och optimera sökbuden för din valda attributionsmodell.

 

Statusmeddelanden kommer löpande under kampanjen och rapporter som tydligt förklarar vad som händer med dina budstrategier. 

 

Ja, smarta val vill vi alla göra i sökordsmarknadsföringens budgivning men ibland behövs det också en extra relevant och kreativ copy inom det betalda söket för att få klick och i slutändan konverteringar. Googles utvecklade tjänst Smart Creatives får ni läsa om i nästa inlägg. Missa inte!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy