Nå ut med era bilder i Sociala medier

När vi skriver om sociala medier brukar det nästan alltid handla om Facebook på något sätt. Många missar att det även finns fler forum som kan vara viktiga att synas i. Det är utan tvekan så att företagen är tvungna att möta sina kunder och användare i dom sociala medierna. Det är dock inte säkert […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

När vi skriver om sociala medier brukar det nästan alltid handla om Facebook på något sätt. Många missar att det även finns fler forum som kan vara viktiga att synas i.

Det är utan tvekan så att företagen är tvungna att möta sina kunder och användare i dom sociala medierna. Det är dock inte säkert att det är Facebook som man ska lägga allt krutet på. Det kan finnas andra kanaler som passar ditt företag bättre.

Jag tänkte ta upp möjligheterna att kunna sprida och visa bilder på ett bra och effektivt sätt. Att ämnet kommer handla om bilder är inte så konstigt, då det är detta som är den faktor om får oss att bli mest engagerade.

Jag är övertygad om att det finns väldigt många företag och branscher som på något sätt kan utnyttja detta för att öka sitt nätverk av anhängare.

E-handlare bör se över möjligheterna att kunna nå ut med sina budskap och produkter på ett sätt som kan engagera användare. Att kommunicera med bilder istället för text för sina produkter kommer ha en klart större genomslagskraft i de sociala medierna. Det finns en del sätt att sprida sina produkter i olika nätverk och här kommer jag att fokusera på en av uppstickarna.

Pinterest

Sedan en tid tillbaka finns Pinterest, ett socialt nätverk liknande Facebook fast med bilder som man ’pinnar’ och delar mellan sina anhängare.

Man kan skapa olika ’Anslagstavlor’ som man döper till något lämpligt t ex: ’Nya produkter 2013’. Här kan man sedan ladda upp bilder till anslagstavlan och lägga till önskad text till bilden.

Nedan visas en  anslagstavla som är döpt till Naturbilder som innehåller 4 bilder.

Här har dina anhängare möjlighet att kommentera dina bilder, vilket i sin tur sprids vidare till dennes kontaktnät. Man kan även välja  Repin på en bild man fastnar för och får då möjlighet att spara bilden i en av sina egna anslagstavlor samt skriva en egen kommentar till bilden. Alla dina följare ser vilken bild du Repinat, med en länk till bilden. Du får ett värdefullt innehåll till ditt konto och den ursprungliga ägaren får credit för detta.

 

Pinetrest är ett verktyg som framförallt E-handlare uppmanas att testa. Det blir ett effektivt sätt att sprida information på samtidigt som man skapar en anslagstavla för varje kategori av produkter som därefter fylls med innehåll efter hand.

En annan bransch som skulle ha stor nytta av detta är de som arbetar med foto. Att kunna sprida sin kunskap med bilder man vill visa publikt kommer få stor genomslagskraft.

Det har sedan en tid tillbaka funnits en applikation från Woobox där man enkelt kan integrera sin företagssida på Facebook med just Pintersest. Något som innebär att du enkelt kan sammankoppla bilder på Pinterest med en applikation på din Facebooksida. Dina bilder kompletteras med Facebooks egna Gilla-knapp.

Så med en aktiv publicering av material kan era produkter spridas till många människor där dom kan se era produkter som deras vänner redan gillat, plus att ni ökar ert eget varumärke på ett effektivt sätt som dessutom är gratis för användaren.