Nästa generation av Google Penguin (2.0)
I SEO-världen diskuteras det väldigt mycket kring nästa generation av Google Penguin (Penguin 2.0) som spås släppas någon gång under 2013. Googles ”Head of search spam” Matt Cutts har lovat att den blir stor. Vad kan vi vänta oss? Tidigare Penguin-uppdateringar: Penguin 1 – 24 april 2012 Penguin 2 – 24 maj 2012 Penguin 3 […]
I SEO-världen diskuteras det väldigt mycket kring nästa generation av Google Penguin (Penguin 2.0) som spås släppas någon gång under 2013. Googles ”Head of search spam” Matt Cutts har lovat att den blir stor. Vad kan vi vänta oss?
Tidigare Penguin-uppdateringar:
- Penguin 1 – 24 april 2012
- Penguin 2 – 24 maj 2012
- Penguin 3 – 5 oktober 2012
Matt Cutts berättade tidigare i mars iår att han och hans team arbetar på att göra stora förändringar i hur Penguin fungerar. Han ville inte gå in på konkreta förändringar men diskussionen kom in på Google Merchant Quality Algorithm, en uppdatering som spås försämra rankingen för e-handlare med lågkvalitativa webbplatser.
Matt Cutts uttalande om Merchant Quality Algorithm:
’We have a potential launch later this year, maybe a little bit sooner, looking at the quality of merchants and whether we can do a better job on that, because we don’t want low quality experience merchants to be ranking in the search results’.
Källa: Search Engine Land
Jag rekommenderar er även att läsa Per Erikssons artikel Ny uppdatering från Google drabbar e-handel.
Matt Cutts om vad vi kan förvänta oss:
Vad betyder detta för webbplatsägare?
Man kan tolka detta som ett direkt meddelande till alla webbplatsägare om att det är dags att lyssna på Google, satsa på en användarvänlig webbplats som förmedlar en bra känsla till användarna. Begreppet User eXperience (UX), användarupplevelsen på webbplatsen har aldrig varit viktigare. Google vill inte visa lågkvalitativa webbplatser i sitt sökresultat.
Ökat fokus på användarupplevelsen
Om vi går tillbaka till 2010 så släppte Google en uppdatering som slog hårt mot webbplatser med poor user experience, dvs webbplatser med en dålig användarupplevelse. Detta var en tydlig signal om vad vi kan förvänta oss mer av längre fram.
Googles nya uppdatering Merchant Quality Algorithm förväntas komma under Q3 eller Q4 2013. Med Penguin 4 och övriga uppdateringar kan vi säkerligen förvänta oss att User eXperience blir allt viktigare för att stanna i toppen bland sökresultaten.
Varumärkets betydelse
Vi har även sett uppdateringar som tyder på att Google vill rensa undan webbplatser som endast är skapade för att driva trafik från olika sökord. Ett tydligt exempel på detta var EMD-uppdateringen (exact match domains) som riktade sig mot att straffa domäner av låg kvalité och ett innehåll som endast skapats för ranking. Före denna uppdateringen hade domännamnet ett större inflytande på rankingen varav många registrerade domäner som t ex ’billig-bil-i-stockholm.se’ etc. Dessa domäner kunde Google snabbt identifiera och bedömma hurvida de förtjänade sin ranking eller inte. Syftet med denna uppdatering var att framhäva företag/varumärken som annars trycktes ned av alla spam-domäner.
Vi har även sett förändringar i SERP:en där företagsnamnet visas först i annonsens rubrik samtidigt som allt tyder på att större varumärken har/kommer få en fördel i sökresultatet.
Att tänka på för framtiden
Området SEO har förändrats och det pågår ständigt en evolution där Google och övriga sökmotorer hela tiden justerar sina algoritmer för att skapa så bra sökresultat som möjligt för sina användare. Att ligga i toppen av sökresultatet idag är betydligt svårare än tidigare år, dels pga ökad konkurrens men också pga att det ställs helt andra krav på webbplatser idag än tidigare.
En SEO-leverantör kan på egen hand hjälpa sina klienter att nå långt, men, något som förändrats gentemot tidigare år är att det idag är viktigare än någonsin att det finns ett samarbete mellan leverantör och kund för att nå den absoluta toppen.
Jag har sett många fall där företag t ex bytt ut sin gamla webbplats mot en ny som är fräsch och användarvänlig med ett välskrivet och relevant textinnehåll. Företagen har tagit till sig av alla de tips och råd de fått av sin SEO-leverantör och utfört dem. Resultatet av detta har i majoriteten av fallen blivit bättre ranking och fler affärer, ett bevis på hur viktigt samarbetet mellan leverantör och kund är.
Rekommenderad läsning: Den ultimata guiden för Google Penguin.
Vad är dina tankar om Googles kommande Penguin-uppdatering?