Nästa generations ankartexter och länksignaler
I denna artikeln tänkte jag ta upp ämnet ankartexter och länksignaler, hur skapar jag egentligen länkar med så perfekt ankartext som möjlig? Och vilka länksignaler använder Google? Saken har förändrats mycket sedan något år eller två tillbaka i tiden och vi kan bara spekulera i vad som komma skall. Ankartexter: Exakt vs delvis matchande Exakt […]
I denna artikeln tänkte jag ta upp ämnet ankartexter och länksignaler, hur skapar jag egentligen länkar med så perfekt ankartext som möjlig? Och vilka länksignaler använder Google?
Saken har förändrats mycket sedan något år eller två tillbaka i tiden och vi kan bara spekulera i vad som komma skall.
Ankartexter: Exakt vs delvis matchande
Exakt matchning av ett sökord innebär att bara själva sökordet används som ankartext i en länk. Delvis matchning av ett sökord innebär att minst ett av orden i en sökfras förekommer i ankartexten i en länk.
Exakt matchning:
- ’Svarta takpannor online’
Delvis matchning:
- ’Smala takpannor’
- ’Takpannor av hög kvalité online’
- ’Svarta takpannor är finare än bruna takpannor’
Exakt matchning ger bättre effekt än delvis matchning?
För att ranka högt på ett sökord gäller det att skaffa sig så många länkar som möjligt med just sökordet som ankartext, right? För något år eller två tillbaka hade jag kanske kunnat svara JA på den frågan, men på senare tid har för mycket länkar med exakt matchning snarare försämrat rankingen för vissa sidor.
I SEOmoz ’2011 Search Engine Ranking Factors’ kollade SEOmoz på effekten mellan exakt och delvis matchning och delvis matchning tenderade att vara lite bättre.
Varför är delvis matchning bättre än exakt matchning?
Kort och gott skulle jag kunna svara ’för mycket länkar med exakt matchning är inte naturligt’.
Låt säga att en webbplats har 200 länkar med ankartexten ’svarta takpannor online’ kontra 200 länkar med kombinationer av ’svarta takpannor online’ som ankartexter, vilket är mest naturligt i Google ögon? Att få 200 länkar till sin webbplats med exakt samma sökord som ankartext är inte så naturligt, varför det är bättre med delvis matchande ankartexter. Större variation av ankartexter ger:
- Möjlighet till synbarhet på bredare sökfraser (Longtail)
- Du rankar bättre på ditt sökord
- Mer trafik
- Är framtidssäkert och håller i längden
Hur får man kraft i länkar om man inte har exakt matchning på ett sökord/sökfras?
Det första som Google kollar på är on-page på sidan som länken ligger på. Vill du få synlighet på ’svarta takpannor online’ så vill du att sidan som länkar till dig ska ha ’takpannor’ i titel, rubriker, brödtext m.m. Då ser Google att sidan som länkar till dig handlar om ’takpannor’ och röstar för att din sida är relevant för det.
Google blir allt skickligare på att dela in en sida i block för att förstå vad som är meny, huvudinnehåll, sidfot, annonsdelar m.m. Om en länk är placerad bland annonser så kommer Google troligtvis förstå detta och inte lägga så stort värde i länken.
Det samma gäller om en länk är placerad i ett sidofält eller sidfot och sidan handlar om ’fjällvandring’, då kommer Google förstå att sidan inte handlar om ’takpannor’ och troligtvis inte lägga så stor vikt i länken.
Sammanfattningsvis vill du att sidan som länkar till dig ska ha samma on-page och innehåll som din egna.
Länksignaler i framtiden
Vi kan inte på rak arm svara på hur Google kommer utvecklas i framtiden, men dom spenderar mycket pengar på att lära sig webbsidor och innehåll och man kan bland annat se att Google tagit patent på ’sentiment analysis’ för att t.ex. lära sig om en recension är positiv eller negativ.
Får du en länk till din sida i en recension som säger ’Exempelföretag ABs takpannor har dålig kvalité och rekommenderas inte’, så kan Google komma ge mindre värde i länken i framtiden än om det vore en positiv recension. Det finns ingen forskning som bekräftar detta men enligt Cyrus Shepard på SEOmoz så pekar Googles patent på detta.
I framtiden kan Google även komma använda ’Author profiling’ för att känna av vem/vilka som står bakom en länk. En länk från en person med hög auktoritet kan komma vara mer värd än en länk från en person med låg auktoritet.
Sökmotorer kommer bli mer och mer som vanliga människor. Detta gör att vi kommer behöva beakta länksidor som människor, skapa sidor som människor, skapa länkar som människor och ju bättre kvalité sidorna har ju längre kommer strategierna hålla.
Är du intresserad av Googles patent och spekulationer om framtiden rekommenderar jag dig att läsa SEO by the Sea som är en läsvärd blogg!