Nu kommer Instagram-annonser till Sverige – så blir det
Den ständigt växande fotodelningsappen Instagram kommer nu efter snart fem år på den svenska marknaden att lansera annonser för de svenska användarna. Lanseringen sker den 1 oktober, skriver Breakit och hänvisar till källor hos Instagramägaren Facebook, men enligt våra källor hos Facebook handlar det mer troligen inom sista kvartalet 2015. På den amerikanska marknaden har annonsering […]
Den ständigt växande fotodelningsappen Instagram kommer nu efter snart fem år på den svenska marknaden att lansera annonser för de svenska användarna. Lanseringen sker den 1 oktober, skriver Breakit och hänvisar till källor hos Instagramägaren Facebook, men enligt våra källor hos Facebook handlar det mer troligen inom sista kvartalet 2015.
På den amerikanska marknaden har annonsering i det sociala fotodelningsnätverket funnits i snart två år, och där fungerat två till tre gånger bättre än Nielsens online-genomsnitt, skriver Instagram på sin business-blogg.
De svenska Instagram-annonserna kommer sannolikt att se precis ut som annonserna i andra länder där Instagram-annonsering redan lanserats.
Likt Twitters annonsering, som lanserades på den nordiska marknaden under våren, kommer annonserna att markeras med “Sponsored” för att tydligt indikera att det är just annonser det är frågan om.
När Instagram-annonserna nu kommer till Sverige innebär det att svenska företag och organisationer med ett Instagram-konto kan välja att synas i användarnas flöden, oavsett om användarna valt att följa avsändaren eller inte. Instagram betonar vikten av annonser som är engagerande, inspirerande och som bidrar till en visuell upplevelse för användarna i deras bildflöden.
Instagram har redan förberett material för att hjälpa svenska aktörer att påbörja sin Instagram-närvaro. Man har också laddat upp case studies för att visa på hur företag på andra marknader lyckats med sin Instagram-annonsering.
Vid lanseringen öppnas direkt möjligheten att nå ut till valbara målgrupper bland Sveriges drygt 2,5 miljoner Instagram-användare.[tweetability]Genom Facebooks ägande i Instagram kommer man som företagare kunna använda Facebooks nuvarande målgruppsinriktningar för att styra sin annonsering.[/tweetability] Detta innebär att Instagram-annonseringen kan riktas väldigt noggrant enligt annonsörens önskemål. En önskad målgrupp kan nås baserat på vad Instagram-användare visat intresse för på Instagram, till exempel vilka andra användare de interagerat med och vilka bilder de gillat. Dessutom kan målgruppen också formas utifrån information från användares Facebookprofiler.
Vi på Viva ser fram emot de nya möjligheter som Instagrams kommande annonsering innebär på den svenska markanden och för våra kunder!