Ny funktion i SERPen påverkar organiska resultat på Google
Vi har de senaste dagarna sett att folk uppmärksammat en ny funktion (carousel) i sökresultat för vissa sökfrågor på Google. En funktion som troligtvis både gör gott och ont. Bilden ovan är en skärmdump från carousel. Vid sökning på t.ex. [sevärdheter Stockholm] får man upp en mörkgrå box längst upp som listar olika sevärdheter i Stockholm. […]
Vi har de senaste dagarna sett att folk uppmärksammat en ny funktion (carousel) i sökresultat för vissa sökfrågor på Google. En funktion som troligtvis både gör gott och ont.
Bilden ovan är en skärmdump från carousel. Vid sökning på t.ex. [sevärdheter Stockholm] får man upp en mörkgrå box längst upp som listar olika sevärdheter i Stockholm. Klickar man på en av dessa, t.ex. [Vasamuseet], laddas sidan om och gör istället en sökning på [Vasamuseet] istället för [sevärdheter Stockholm].
Den grå boxen med förslag på relaterade sökningar sträcker sig över hela sidan horisontellt med möjlighet att bläddra åt sidorna för nya/tidigare förslag. Gemensamt för alla förslag i carousel är att Knowledge Graph visas för dem i dess sökresultat.
Carousel är ett resultat av att Google lär sig mer och mer om innehåll på webben som de använder för att snabbare leverera resultat till de som använder deras söktjänst. I sökresultaten för alla dessa ’relaterade sökförslag’ jag kollat på är innehållet i ’faktarutan’ knowledge graph hämtat från Wikipedia:
Fördelar med carousel
Den nya funktionen carousel med ’relaterade sökningar’ kan ses som en utökad version av Google Suggest. Om man som i mitt exempel är ute efter sevärdheter i Stockholm men inte har en aning om vad som finns blir man nog glad av att få denna hjälp av Google. Jag har bara lyckats se carousel vid sökning på [sevärdhet] kombinerat med en stad, men tänk om den utvecklas med företag, webbutiker, butiker med mera? Vilken företagare skulle inte vilja finnas med där då?
Nackdelar med carousel
Vi har länge sett hur olika typer av innehåll i sökresultat pressar ner organiska träffar, t.ex. bildresultat, sitelinks och adwords. Carousel gör inte saken direkt bättre. Bilden nedan visar ett exempel på ett sökresultat med både carousel och adwords med bilder. En enda organisk träff ser jag utan att scrolla och då sitter jag ändå på en 22′ widescreen-skärm. Hur blir det då för de som sitter med laptop och 13′ skärmar?
Det är också mycket möjligt att carousel tar bort fokus från AdWords-annonser som kan påverka deras CTR negativt. Men vem vet, är carousel här för att stanna eller är det bara ett test från Googles sida?