Ny hemsida? Avancerat – enkelt!

‘Att skapa en ny hemsida är så mycket mer än att bara välja rätt CMS-verktyg och att hitta rätt utseende’ Det första man som företag bör tänka på när det är dags att ta tag i hemsidan, är att hitta en samarbetspartner som fungerar bra i både nyutveckling och förvaltning. En bra start och ett […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

‘Att skapa en ny hemsida är så mycket mer än att bara välja rätt CMS-verktyg och att hitta rätt utseende’

Det första man som företag bör tänka på när det är dags att ta tag i hemsidan, är att hitta en samarbetspartner som fungerar bra i både nyutveckling och förvaltning. En bra start och ett bra utgångsläge är mycket viktigt men ännu viktigare är förutsättningarna för den långsiktiga satsningen på hemsidan.
Hög ambition och goda intentioner mattas lätt av och hemsidan hamnar ofta långt ner på ‘att-göra-listan’ när det väl gäller. Det klassiska är att personer som tilldelas ansvaret förväntas att sköta hemsidan parallellt med sina övriga arbetsuppgifter, utan att man resursplanerar för det.

Ett annat vanligt problem är att CMS-verktyget man valt inte alls är så enkelt och flexibelt som man förväntat sig. Många tror att man får vad man betalar för. Att ett stort kostsamt system borgar för en stabil och smidig lösning. I många fall möter vi dock kunder som sitter fast i stora etablerade CMS-system, där krav på hög teknisk kompetens har blivit en låsning.

‘Licensbaserade funktioner och moduler som ändå kräver dyra konsulttimmar av anpassning för att fungera som man vill, kommer ofta som en kalldusch för kunden. Det som skulle vara så enkelt visar sig vara ganska avancerat’

Vi ser många exempel där kunden har gått in i en ny satsning med fokus på vilket publiceringsverktyg man skall välja. Utgångspunkten borde i stället vara syftet med hemsidan. Vilka mål vill man uppnå? Har man rätt kompetens och förutsättningar att nå dem? Behöver man externa samarbetspartners? Vad blir mest kostnadseffektivt? Hemsidan skall ju på något sätt stödja den befintliga verksamheten och också bidra till att utveckla affärerna.

Aktörerna och tjänsterna på marknaden är många och det är viktigt att man har en samarbetspartner som kan lotsa genom de processer som krävs för den långsiktiga satsningen. Här behöver kunden hitta en kommunikationsnivå som överensstämmer med företags ambitionsnivå, där samarbetspartnern blir ett stöd och ett bollplank för det fortsatta arbetet med hemsidan. Tillsammans gör man på detta vis det avancerade enkelt!

Att tänka på:

1. Ta fram er webbstrategi och ge den prioritet i marknadsplanen
2. Sätt upp långsiktiga mål, men ta er framåt ett steg i taget
3. Hitta en samarbetspartner ni trivs med
4. Undvik höga licenskostnader
5. Avsätt resurser för löpande utveckling av hemsidan

Joachim Fasth WebbPartner i Vimmerby