Ny uppdatering från Google drabbar e-handel

Google har redan slagit hårt mot e-handel senaste åren. Jag tänker framförallt på May Day (2010) och Panda (2011). Någon gång under 2013 kan vi förvänta oss ytterligare en uppdatering från Google, specifikt tillämpad för e-handel. På SXSW-konferensen i Austin förra veckan uttalade sig Googles Matt Cutts enligt följande: ’ We have a potential launch later […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Google har redan slagit hårt mot e-handel senaste åren. Jag tänker framförallt på May Day (2010) och Panda (2011). Någon gång under 2013 kan vi förvänta oss ytterligare en uppdatering från Google, specifikt tillämpad för e-handel.

Google Merchant Quality Algorithm

På SXSW-konferensen i Austin förra veckan uttalade sig Googles Matt Cutts enligt följande:

’ We have a potential launch later this year, maybe a little bit sooner, looking at the quality of merchants and whether we can do a better job on that, because we don’t want low quality experience merchants to be ranking in the search results 

Ingen vet ännu exakt hur Googles algoritmer skall avgöra om en webbutik ska tolkas som lågkvalitativ, men spekulationer har skett kring t.ex. recensioner. Det kan vara fejkande recensioner eller till och med negativa kommentarer om en webbutik.

Danny Sullivan från Search Engine Land ställde följande fråga till Matt Cutts under SXSW-konferensen:

’ if Google is already using review data, then what other signals would it turn to as part of a renewed effort.

Och fick svaret ’ We are trying to ask ourselves, are there other signals that we can use to spot whether someone is not a great merchant, and if we can find those, and we think that they are not all that spammable, then we’re more than happy to use those ’.

Det återstår att se hur denna uppdatering kommer påverka e-handel och framför allt hur Googles algoritmer avgör om en webbutik ska fastna i filtret, men jag tvivlar på att Google inte gillar stora varumärken och prioriterar dessa.

Visa att er webbutik är kvalitativ och undvik kvalitetsfilter.

I artikeln Matt Cutts: Merchant Quality to Affect Google Search Rankings på Search Engine Watch har Andrew Davis från cpcstrategy.com spekulerat i möjliga signaler Google kan använda för att avgöra om en webbutik är lågkvalitativ och därmed får försämrad ranking.

Bland annat pratar Andrew om signaler från t.ex. Google Trusted Stores och Google Shopping, vilket ännu inte kommit till Sverige. Därför blir det omöjligt för Google att applicera signaler via detta på den Svenska marknaden.

Tills vi får mer information från Google om Matt Cutts uttalande kan vi bara se till att våra webbutiker ger ett seriöst intryck. Jag tänkte ge dig några tips på hur ni kan göra detta.

1. Investera i design
Överallt när jag föreläser om SEO poängterar jag både tre och fyra gånger hur viktigt det är att investera i snygg design och användarvänlig innehåll. På den Svenska marknaden finns en uppsjö webbutiker med medioker design och innehåll. Vem vågar köpa från en webbutik som inte ser seriös ut? Er design blir företagets ansikte utåt på nätet!

2. Erbjud produkter från välkända varumärken
Precis som Andrew Davis säger på searchenginewatch.com kan det vara bra att erbjuda produkter från välkända varumärken. Både besökare och Google är familjära med stora varumärken och er butik kan ses kvalitativ och intressant om ni har detta.

3. Visa tydligt företagsinformation
En webbutik utan kontaktuppgifter ger inte så seriöst intryck. Se till så att e-post, telefonnummer, organisationsnummer, adress m.m. presenteras någon stans på sidan.

4. Uppdatera sidan med nytt innehåll
En webbutik som sällan uppdateras och som inte är aktiv kan nog bli lite ’out of date’ i Google ögon. Precis som en fysisk butik är det normalt att nya produkter läggs till och gamla försvinner ur sortimentet i en webbutik.

Jobba aktivt med textinnehåll i webbutiken, fila på produkt- och kategoribeskrivningar. Helst bör ni även ha en blogg som ni uppdaterar och skriver intressanta inlägg i.

5. Skala er menystruktur med produktgrupper
Många i SEO-branschen är eniga om att för mycket interna länkar kan påverka en webbplats organiska synlighet negativt.

Problemet med många webbutiker är att de har väldigt många produktgrupper som visas och länkas på varje sida i butiken. Antalet interna länkar kan då lätt stiga till hundratals. Skala ner era produktgrupper och visa t.ex. undergrupper först när besökaren valt huvudgrupp. Skapa färre och enklare val för besökare så kommer Google också gilla det.

I Google Search Quality Rating Guidelines listar Google en del logiska saker hos en webbutik som dom definerar som bra, t.ex. att det finns en varukorg som uppdateras när du lägger produkter i den, att besökare kan registrera sig, logga in och att man kan spåra sina beställningar.

Detta är bara några få tips på vad man som e-handlare kan göra för att öka kvalitén på sin butik. Dock tror jag inte Google kommer straffa majoriteten webbutiker utan att det snarare handlar om riktigt usla butiker.

Vi kommer följa upp detta så fort vi vet mer och som sagt återstår det att se vad som händer!