Ny version av Google Analytics

Den 17:e mars på Google Analytics User Conference i San Francisco presenterade Google den nya versionen av sitt statistikverktyg Google Analytics. Tillgången till en betaversion har successivt rullats ut sedan dess och till min stora glädje fick jag idag tillgång till det och kunde ta mig en första titt. Helt nytt gränssnitt Ett av de […]

Publicerat
Inlägg Google

Den 17:e mars på Google Analytics User Conference i San Francisco presenterade Google den nya versionen av sitt statistikverktyg Google Analytics. Tillgången till en betaversion har successivt rullats ut sedan dess och till min stora glädje fick jag idag tillgång till det och kunde ta mig en första titt.

Helt nytt gränssnitt

Ett av de första intrycken är att verkligen handlar om en ny version och inte bara detaljförändringar. Tidigare uppdateringar har mer handlat om nya funktioner inom samma funktionsramar och kanske någon visuell tweak här och där. I den nya versionen har de sett över samtliga rapporter och grupperat dem på, enligt mig, ett mer logiskt sätt.

Ny meny i Google Analytics

Anslutningshastigheter borttagen

Många av de rapporter som tidigare haft en egen plats i vänstermenyn har nu bakats ihop med liknande rapporter. Alla tekniska dimensioner ligger t.ex. numera under samma rapport. Värt att notera där är att rapporten Anslutningshastigheter inte längre finns med i nya Google Analytics.

Den har på många sätt förlorat sin relevans då långa laddningstider numer sällan beror på långsam uppkoppling hos klienten utan mer problem som finns på serversidan. Google har dock lovat att ta fram en ny rapport som ska behandla problematiken med laddningstider.

Nya rapporter med mer funktioner

Tittar vi på rapporterna så har de också fått en annan utformning. Förutom en ny layout så har de flyttat runt på några av verktygen som filter och diagramläge. I början kan det vara lite förvirrande, men när man väl kommer in i det kommer man inte sakna det gamla gränssnittet.

Ny rapportvy i Google Analytics

Vi som gillar att visualisera data kan i och med den nya versionen glädjas åt ett nytt visningsalternativ som heter Termmoln, eller Tag Cloud som vi kanske är vana vid att heter. I rapporten All trafik så visar den helt enkelt alla källor i storleksordning enligt vald statistik, t.ex. besök.

Termmoln eller Tag Cloud i Google Analytics

Avancerade segment

En av mina favoritnyheter med den nya versionen av Google Analytics är att man inte längre behöver applicera segmentet All trafik när man vill titta på fler än två andra segment. Tidigare har man varit tvungen att ha med All trafik vi sidan av sina två eller fler valda segment. Detta har gjort rapporterna onödigt plottriga och svåra att överblicka.

Avancerade Segment i Google Analytics

Ny instrumentpanel

Skarpsynta läsare lade kanske märke till att första bilden på menyn saknade instrumentpanelen som översta val. Detta beror på att den fått en helt egen avdelning och blivit betydligt mer flexibel. Du har numera möjlighet att skapa flera paneler med olika ’widgets’ som fyller olika informationsbehov. Du har möjlighet att skapa upp till 20 olika instrumentpaneler per profil som t.ex kan skickas till olika delar av företaget.

Nya instrumentpanelen i Google AnalyticsFör varje widget som du skapa har du 4 olika visningsalternativ att välja mellan som visualiserar de valda värdet eller dimensionen på i bilden ovan visas alla fyra typer.

AdSense har kommit till Google Analytics

En annan ganska påtaglig nyhet i Google Analytics nya gränssnitt är att rapportering för Googles annonsnätverk AdSense har fått en alldeles egen plats under Innehålls-sektionen. Här kan man övervaka hur annonserna man har på sin hemsida presterar och utifrån den datan förbättra resultatet. Motivet för detta är ju tudelat iom att du själv tjänar pengar på att någon klickar på Google-annonserna, men Google gör ju också sig en ordentlig hacka på detta och vill självklart att du ska jobba för att optimera dem.

AdSense i Google Analytics

Sammanfattning

Den här uppdateringen har introducerat många nyheter i form av funktionalitet och flexibilitet. Många kommer nog att uppleva det nya gränssnittet som lite mer komplicerat men de allra flesta av rapporterna och samma funktionella upplägg som tidigare.

De stora välkomna nyheterna handlar framförallt om den nya instrumentpanelen och flexibiliteten med avancerade segment. Versionen som jag har tittat i är fortfarande en beta och funktionalitet kommer att adderas allt eftersom. Ett specifikt lanseringsdatum är inte satt, utan det kommer att slussas ut successivt till användare och förmodligen bli ett valbart alternativ i början.

Jag kommer återkomma med inlägg allt eftersom nyheter dyker upp och även göra djupdykningar i specifika funktioner. Så stay tuned!