Viva

Nya Google Analytics tillgängligt för alla

Google Analytics
Publicerad , senaste uppdatering

I slutet av mars skrev jag om den nya versionen av Google Analytics som börjat rullas ut till ett fåtal användare. I slutet på förra veckan stod det klart att alla som har ett Google Analytics-konto nu kan börja använda den nya versionen.

Det alltså fritt fram att utforska v5 och leka med de nya funktionerna som finns och kanske förvirras av den nya layouten. I mitt förra inlägg tog jag upp några av nyheterna som tillkommit som temmoln, avancerade segment osv. Jag tänkte fortsätta den sortin med en nyhet som fortfarande inte rullats ut, men som kommer att dyka upp så småningom.

Kommande nyhet

I webbanalyskretsar har man pratat om så kallad ’pan session analysis’ som nästa stora genombrott som ska ge oss större insikt om t.ex. hur olika trafikkällor samverkar för att generera kunder. I Google Analytics idag så tillägnas den senaste källan för besöket själva omvandlingen. I många fall har besökaren som genomför ett köp varit på siten innan, och kanske via en annan trafikkälla.

Räkna hem satsningen på sociala medier

Du har säkert funderat på om din satsning på sociala medier verkligen varit en god investering eller om du kastade pengarna i sjön? Du kanske har en massa trafik från Facebook som inte konverterar? Med hjälp av denna nya funktion så kommer du att kunna se vilka källor som bidrar till konverteringar men som ligger längre fram i köpcykeln.

Facebook kan i många fall vara en källa som inleder köpprocesser men att organiskt sök i större utsräckning bidrar med de besök som leder till transaktion.

De här nya rapporterna kalla Google för Multi Channel Funnels och gör det möjligt att analysera det jag har beskrivit ovan men även statistik över antal besökt till köp som vi känner igen från E-handelsrapporterna.

Google har tagit fram en liten film om hur det fungerar:

Gruppera trafikkällor

En av de andra stora nyheterna som introduceras tillsammans med detta är möjligheten att gruppera trafikkällor. Tidigare har du varit tvungen att jobba med filter för att skapa grupper av dina trafikkällor som medfört att du ’förstör’ den aggregerade datan. Med grupper kan du istället sätta upp grupper som du kan redigera i efterhand och de läggs dessutom retroaktivt i motsats till hur det fungerar med filter.

Dessa rapporter är tyvärr inte tillgängliga i den nya versionen av Google Analytics ännu, men kommer att rullas ut när de testats ordentligt.