Nya krav på Google certifierade företag
Google uppdaterar nu AdWords certifieringsprogrammet, som bland annat kommer kräva att du har ett Google Partners-konto för att bli certifierad av Google. Google Partners är Googles plattform för byråer och konsulter inom onlinemarknadsföring, som vill få ut det mesta av sin relation med Google. Medlemmar får exklusiv tillgång till en rad förmåner så som kurser, […]
Google uppdaterar nu AdWords certifieringsprogrammet, som bland annat kommer kräva att du har ett Google Partners-konto för att bli certifierad av Google. Google Partners är Googles plattform för byråer och konsulter inom onlinemarknadsföring, som vill få ut det mesta av sin relation med Google. Medlemmar får exklusiv tillgång till en rad förmåner så som kurser, support, kampanjerbjudanden, beta-test möjligheter, och andra verktyg utformade för just byråer.
Vad innebär Google Partner?
Till skillnad från nuvarande upplägg måste partnerskapet framöver vara kopplat till ett konto i Mitt kundcenter (MCC). Den 30 september 2013 kommer Google att börja ersätta det befintliga certifieringsprogrammet med uppdaterade och tuffare krav på företagen. Vem som helst kan gå med som Google partner men bara vissa utvalda företag kommer kunna uppfylla kraven för att få Googles nya kvalitetsstämpel. Det är inte tänkt att det ska vara lätt att uppnå Google Partner status. Det kräver avancerade kunskaper om AdWords (certifieringar), högkvalitativa resultat och en mängd aktivitet (spend) på dina hanterade konton.
Uppdateringen kommer bland annat innebära att certifieringsproven kan göras utan kostnad (det har tidigare kostat 50 USD per prov) men du kommer behöva ett Google-Partners-konto för att ta proven och få certifieringarna. Certifieringar utförda genom tidigare GCP (Google AdWords Certification Program) kommer förbli giltiga till ursprungligt utgångsdatum.
Företag som är certifierade idag kommer vara registrerade och finnas sökbara på ”Google Partner Search” fram till den 13 november 2013. Därefter kommer endast företag med den nya Google Partner-loggan finnas sökbara. Företag som idag är certifierade kommer inte automatiskt bli kvalificerade för det nya partnerskapet . Användning av den gamla ’AdWords Certified Partner’ loggan för marknadsföring eller liknande ändamål kommer inte att tillåtas efter den 13 november 2013.
Läs mer om kraven för Google Partner.