Nybörjarens guide till lyckad SEO

För många kanske det råkar vara en tillfällighet, för andra är det en självklarhet och för vissa handlar det om en impulsiv handling. Men oavsett när och på vilket sätt ert företag kommer i kontakt med SEO så kommer de efterföljande månaderna att bli oroligt viktiga för er synlighet på sökmotorerna. Hur snabbt du ser […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

För många kanske det råkar vara en tillfällighet, för andra är det en självklarhet och för vissa handlar det om en impulsiv handling. Men oavsett när och på vilket sätt ert företag kommer i kontakt med SEO så kommer de efterföljande månaderna att bli oroligt viktiga för er synlighet på sökmotorerna. Hur snabbt du ser resultat och när/om du når en topplacering beror på flera faktorer. Samtidigt som mycket av ansvaret för resultaten ligger hos din SEO-konsult måste även du som klient spela en aktiv roll i processen.

Här kommer några värdefulla tips för dig som vill lära dig mer om SEO:

God timing är en bra början

För att snabbt få de resultat som du eftersträvar gäller det att inte sätta igång kampanjen med direkt. Detta kanske motsäger sig själv, men det stämmer i de flesta fall. För att verkligen lyckas med sin sökmarknadsföring så måste man inte bara vara ute i god tid och man måste vara ute i rätt tid. Fundera därför på:

När har ni er hög- och lågsäsong! Det viktigt att man sätter igång med sin kampanj under lågsäsongen för att den skall ge fullt utslag under er högsäsong. Att göra stora ändringar på sin webbplats mitt under högsäsongen kan få ödesdigra konsekvenser för er synlighet genom sökmotorerna.

Ska ni göra om er webbplats? Gör absolut inte detta under en SEO-kampanj! En omläggning av din webbplats är en stor grej och påverkar helt klart din SEO. Tänk på att planera din webbplatslansering. Lägg detta under er lågsäsong. Då har troligtvis resultaten återhämtat sig.

Transparens & dialog

Din SEO-konsult är din partner som skall hjälpa dig till framgång på sökmotorerna. Men det betyder inte att de gör hela jobbet. Transparens och en god dialog är en förutsättning om man vill uppnå resultat. Ett gott samarbete bygger på öppenhet. Låt er SEO-konsult få tillgång till era mål är och ge dem access till vad de behöver för att optimera er sida och era kampanjer.

Ser man bara fragment av verksamheten så är det bara just dessa delar som man har att arbeta med. Något som stör samarbetet och skapar frustration. Försök hålla en god dialog och en gynnsam relation.

En lång resa tillsammans

Att driva ett SEO-projekt tillsammans är en ständigt pågående process. Att få resultat genom att arbeta med SEO tar sällan speciellt lång tid. Men att tillsammans utveckla en sida för att uppnå en optimal synlighet på sökmotorerna tar tid. Om du kommer på att du vill starta en kampanj för snöskyfflar när första snön faller, då är det redan för sent.

För sökmotorerna finns det inga genvägar och det finns ingen magisk knapp. Att ranka högt på sökmotorerna är resultatet av ett lyckosamt samarbete och goda investeringar. För att nå riktiga toppresultat kan du förvänta dig att det kommer ta mellan 6-18 månader, beroende på webbplatsens förutsättningar.

Om ni har läst hela inlägget så förstår ni nog att det underliggande temat handlar om samarbete och dialog mellan konsult och klient. För att man skall kunna ro en framgångsrik kampanj i hamn så krävs det att båda parter är delaktiga genom hela processen. De bästa SEO-bolagen lägger alltid stor vikt på god kommunikation och samarbete. Det kan ta ett tag att hitta rätt SEO-bolag, man måste hitta en partner som man verkligen trivs med, det finns ett där ute för alla! Lycka till!

Läs mer i vår SEO-Skola