Nyheter inom programmatic
Många nya funktioner och features är på gång inom den programmatiska världen, det handlar om allt ifrån nya spännande format till B2B advertising. Men också hur man som annonsör nu ska kunna annonsera på ett schysst sätt och ge användarna integritet utan att tappa effekten. Utomhusreklam har blivit tillgänglig för programmatiska köp Det har […]
Många nya funktioner och features är på gång inom den programmatiska världen, det handlar om allt ifrån nya spännande format till B2B advertising. Men också hur man som annonsör nu ska kunna annonsera på ett schysst sätt och ge användarna integritet utan att tappa effekten.
Utomhusreklam har blivit tillgänglig för programmatiska köp
Det har pratats länge om utomhusreklam och dess stora fördelar. Utomhus innehar andraplatsen över mest uppskattade reklammedier, näst efter bioreklamen som länge haft en ohotad förstaplats. Med den topplaceringen som ett favoritmedie har det fram tills nyligen varit en omständlig och dyr mediekanal att placera sin kommunikation via. Något som nästan uteslutande bara varit möjligt för dem stora företagen med höga budgetar. Broadsign är ett företag som har förstått att fler behöver kunna få access till Digital Out of Home (DOOH) som annonsutrymme på ett enklare sätt genom den egna köpplattformen, istället för att ta in ännu en till part och göra medieköpet både dyrare och onödigt krångligt. Broadsign har 187 000 digitala skärmar över hela världen och möjliggör både stillbild och rörligt innehåll för bästa möjliga utformning av kommunikationen. Tack vare den utvecklingen kan nu utomhusreklam bli en självklar del i ditt företags mediestrategi!
B2B annonsering
Det finns många B2B företag som ofta upplever att dem har problem med att nå rätt målgrupp med sin kommunikation i digital annonsering. Då väljer man oftare bort den varumärkesbyggande annonseringen till förmån för den lite enklare vägen, retargeting. Alltså att rikta annonser mot dem som redan har visat ett intresse för företaget genom att söka efter företagsnamnet eller erbjudandet, vilket absolut också är en viktig del i att fånga in leads. Men då missar man en hel del potentiella kunder som inte har någon alls kännedom om produkten, erbjudandet eller företagets existens. Därför är det att rekommendera att man gör båda delarna. Nu har en ny funktion utvecklats som gör att det går att se exakt vilket företag som har sett eller klickat på annonsen, det är alltså via ip-adressen som det är möjligt att spåra vilket företag som använder sig av just de specifika ip:t. Detta gör att vi nu kan leverera en unik lista med rykande färska leads. Färdiga att serveras till annonsörens säljteam där ni kan fortsätta bearbeta de redan lite uppvärmda kontakterna längre ned i kundresan.
Nyheter i korthet
Ad Creative mall
I vår digitala annonsköpsplattform kommer vi nu under Q2 att kunna skapa banners utifrån färdiga mallar. Du lägger in logga, bildmaterial, väljer färg och text. Sen är du som annonsör redo att synas på alla våra sajter som vi har via vårt nätverk (med sajter som Aftonbladet, Expressen m.m så täcker vi 95% av Sveriges befolkning). Hör av dig till Viva för att få reda på vad vi kan hjälpa just din verksamhet med!
Universal ID
Nu under Q2 kommer BidTheatre i samarbete med Digitrust ta fram ett Universal ID som gör att vi slipper ta in data från flera olika källor och hemsidor som sätter spårning på varje användare genom en ‘’cookie’’. Vi kommer med andra ord kunna ta in data på ett säkert sätt och utgå ifrån samma källa och det utan att utgå ifrån cookies, med andra ord förtstapartsdata där alla användare är helt anonyma. Det gör att du som annonsör kommer känna dig trygg i att vi som byrå inte inkräktar på användarnas integritet när vi hjälper dig att nå ut med annonser mot en målgrupp där vi utgår ifrån förstapartsdata.
Text: Skriven av experten Alexander Kollstedt, vår Display Manager. Han kan allt om hur effektiv marknadsföring via programmatiska köp går till via kanaler som nyhetsmedier och streamingtjänster.