Nytt utseende på AdWords-annonser

2

Publicerad 06 december 2013, 10:12 av Viva Media

Google verkar testa ett nytt utseende på sina AdWords-annonser på sökmotorerna. Det handlar om en tydligare uppmärkning av vad som faktiskt är annonser.
Några av er har kanske sett detta sedan ett tag tillbaka i er smartphone eller surfplatta, nu i veckan har det även rullats ut mot bärbara och stationära datorer.

Bara om du är inloggad

Det verkar just nu som att du bara ser deras nya version när du är inloggad med ett Google-konto i webbläsaren. Om detta är någon form av test som de kör för att se utfallet på den nya varianten av uppmärkning vågar jag inte svara på i skrivande stund. Det har inte kommit ut någon information kring detta på deras officiella blogg.
Men kanske är det framtiden vi ser och för att tydliggöra skillnaden har jag tagit fram den gamla och den nya uppmärkningen av annonser med samma sökfras:

AdWords-annonser om du inte är inloggad i webbläsaren

AdWords-annonser om du inte är inloggad i webbläsaren

 

AdWords-annonser om du är inloggad i webbläsaren

AdWords-annonser om du är inloggad i webbläsaren

 

Hur kommer det att påverka?

Den nya märkningen av annonserna är, enligt mig, mycket tydligare och frågan som vi ställer oss är såklart hur detta kommer att påverka resultaten på våra annonser.
Med den nya märkningen blir det tydligare att det är annonser och detta kanske även ‘skrämmer bort’ personer från att klicka på dem. Märkningen Annons kanske kan kopplas som orelevant och att man inte ens läser vad som faktiskt står i annonserna. Jag tror att många faktiskt inte riktigt förstår vad som är annonser och vad som är organisk lista med det gamla upplägget, kommer dessa bli avskräckta från att klicka på annonserna nu?

Hur tror ni att detta kommer att påverka resultaten, blir det till det bättre eller kommer vi se en nedgång i trafiken från AdWords-annonserna?

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy