Öka din konvertering med en snabbare hemsida

I konverteringssammanhang pratar man mycket om det visuella, om hur element är placerade och vad siten kommunicerar till användaren. Det är dock långt ifrån det enda som påverkar hur en besökare interagerar med en webbplats. Hastighet har blivit allt viktigare, i takt med att vårt tålamod sjunker, och undersökningar på större som t.ex. Amazon.com har […]

Publicerat
Inlägg SEO

I konverteringssammanhang pratar man mycket om det visuella, om hur element är placerade och vad siten kommunicerar till användaren. Det är dock långt ifrån det enda som påverkar hur en besökare interagerar med en webbplats.

Hastighet har blivit allt viktigare, i takt med att vårt tålamod sjunker, och undersökningar på större som t.ex. Amazon.com har visat att laddningstider har en direkt koppling till koverteringsgraden.

Analysera laddningstid med Google Analytics

Google Analytics har haft en rapport fram till ganska nyligen som behandlar denna problematik. Den hette ’anslutningshastigheter’ och redovisade vilken typ av internetanslutning som besökarna använde sig utav. Som jag skrev i mitt fösta inlägg om nya Google Analytics så har relevansen i den här rapporten försvunnit, då laddningstider idag mer beror svagheter på serversidan och inte hos användaren.

I och med den nya versionen av Google Analytics så har en ersättning till rapporten ’anslutningshastigheter’ kommit. På svenska har den fått ta över samma namn men på engelska heter den nya rapporten ’site speed’ vilket bättre beskriver vad som faktiskt mäts.

Anslutningshastighet

Precis som för ett par andra rapporter i Google Analytics så kräver denna en anpassning av spåringskoden på webbplatsen för att den ska fungera. Mer om hur den ser ut kan läsas på Googles supportsida för Google Analytics.

Påverkar även synlighet och annonsering

Den här nya rapporten är ett drag från Googles sida att lyfta fram vikten av att ha en snabb hemsida. För lite drygt ett år sedan tillkännagav de att laddningstid är en parameter som finns med i deras rankingalgoritm, vilket innebär att webbplatser med sega sidor kommer att påverkas negativt.

För er som använder sig av AdWords för att synas på sökmotorerna är det också viktigt att tänka på hur snabbt er site laddar, då detta påverkar er qualityscore, vilket i slutändan dikterar vad ni får betala i klick.

Små justeringar kan göra stor skillnad

I Amazon.coms fall så upptäckte dom att för varje extra tiondels sekund som deras besökare fick vänta så gick omvandlingsfrekvensen ner med 1 procent. För Amazon innebär detta såklart extremt stora intäktsbortfall. För en en-mans-webbshop handlar det inte om samma summor, men kan ändå har stor betydelse.

Har ni redan börjat jobba med detta? Dela gärna med er av erfarenheter och lärdomar i kommentarerna!