Öka synligheten för er Facebooksida

På senare år har Sociala Medier, där Facebook är störst, fullkomligt exploderat – alla finns på Facebook. För några år sedan ’skapades’ uttrycket ’Syns du inte på Google finns du inte’. Jag vågar påstå att om bara något år så kommer vi korrigera denna meningen – ’Syns du inte på Google och Facebook finns du […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

På senare år har Sociala Medier, där Facebook är störst, fullkomligt exploderat – alla finns på Facebook.

För några år sedan ’skapades’ uttrycket ’Syns du inte på Google finns du inte’. Jag vågar påstå att om bara något år så kommer vi korrigera denna meningen – ’Syns du inte på Google och Facebook finns du inte’.

Företag som idag når framgång på Facebook vet att man måste investera tid och resurser i sociala medier.

Det räcker inte att starta en Facebooksida och tro att kunderna ska välla in.
Om man analyserar de företag som har lyckats på Facebook kan man se tre gemensamma faktorer:

  • De är ständigt aktiva med inlägg och kommentarer på sina fans inlägg.
  • De uppmärksammar sina fans.
  • De erbjuder sina fans något som de inte kan få någon annanstans.

Det finns givetvis flera faktorer som påverkar ens eventuella framgång på Facebook. Men mer om dessa i framtida bloggartiklar.

Något som många företag dock glömmer är sin synlighet. Och om man inte syns – hur ska ens kunder då hitta en? Precis som man behöver anpassa sin webbsida för sökmotorerna behöver man också anpassa sin närvaro på Facebook efter sökmotorerna.

I denna bloggartikel ger jag fyra enkla tips i hur man ökar synligheten för sin Facebooksida.

1. Registrera ert användarnamn/sidnamn

Vi vet att sökmotorerna kollar på webbadressen(URLen) när de analyserar en webbsida och precis samma sak gäller för Facebook. Vilken sida tror ni rankar bäst?

  • http://www.facebook.com/pages/mediaanalys/225676622335
  • http://www.facebook.com/mediaanalys

Och vilken URL ser mest professionell ut?
Att få en kortare URL på Facebook gynnar inte bara sökresultatet. Det är också betydligt mer enkelt att marknadsföra.

Hur registrerar man sitt användarnamn/sidnamn på Facebook då?
Besök http://www.facebook.com/username/, välj vilken sida ni vill registrera användarnamn för, välj sidnamn (tänk på att sidnamnet ska vara ert företagsnamn alternativt inkludera något viktigt sökord) och klicka på Kontrollera tillgänglighet.
Är sidnamnet tillgängligt kan ni nu registrera detta.

Obs. För att registrera ett sidnamn måste ni vara sidadministratör och er sida måste ha minst 25 fans.

2. Publicera länkar från er webbsida till er Facebooksida.

När man pratar om sökmotoroptimering brukar man lite enkelt säga att varje länk som pekar mot en webbsida är en röst på den webbsidan.
Hur förenklat detta uttryck än är så stämmer det. Så likväl som man behöver länkar till sin webbsida behöver man också länkar till sin Facebooksida.

Säkerställ att ni har länkar på er webbsida som pekar på er Facebooksida.
Ankartexten på dessa länkar kan bestå av texter såsom ’Följ oss på Facebook’ osv. Men vi rekommenderar att man har med sitt företagsnamn i ankartexten. En bra ankartext kan vara ’MediaAnalys på Facebook’ – om ni nu vill att er Facebooksida ska vara synlig när man söker efter MediaAnalys 🙂

Dessa länkar rekommenderar vi att man lägger på webbsidans startsida men det är också fördelaktigt om ni applicerar dessa länkar på t.ex. er kontaktsida eller andra relevanta undersidor.

3. Redigera er information

Facebook erbjuder flera olika fält som ni kan använda för att sprida information om ert företag däribland Startdatum, Adressuppgifter, Beskrivning och många fler.
Har ni information till alla dessa fält är det givetvis bra. I annat fall rekommenderar vi er att fokusera på fälten Om, Beskrivning, Adress, E-post, Telefon och Webbplats.

Om:
Texten i detta fält hamnar under ’Om verksamheten’ under er profilbild och meny på er Facebooksida.
Texten i detta fält ska vara informativ, innehålla ert företagsnamn alternativt ett viktigt sökord och den ska helst inte vara längre än 80 tecken. Är er text över 80 tecken finns risken att Facebook klipper bort slutet och istället visar en tråkig ’läs mer-länk’ för era besökare.

Beskrivning:
I er beskrivningstext ska ni också inkludera ert företagsnamn alternativt ett viktigt sökord för att öka er synlighet hos sökmotorerna.
Er beskrivningstext blir också den text som visas i SERPen (sökresultatsida) så en beskrivningstext på ca 150 – 160 tecken är att föredra.

Adress, E-post, Telefon och Webbplats:
Dessa fält har ingen vidare stor påverkan på er position i sökmotorerna men de är givetvis ändå väldigt viktiga att fylla då ni vill att kunder som väl hittat er också ska veta hur de kommer i kontakt med er.

Alla dessa inställningar gör ni under fliken Allmän Information i era inställningar för er Facebooksida.

4. Skapa ett innehåll som era fans gillar och vill dela

Den sista punkten och antagligen den viktigaste om ni vill lyckas på Facebook.
Många företag gör misstaget att informera sina fans om det som dom vill informera om. Jag brukar råda våra kunder att vända steken – informera om det som era fans vill ha information om.
En av de stora fördelarna med Facebook är kommunikationen som ni kan få med era fans. Ta vara på den kommunikationen, integrera era kunder i ert företag och låt de påverka ert innehåll.
Era kunder är de viktigaste personerna i ert företag – låt dem veta det!

Ta reda på vad era fans vill läsa om och använd er av Facebook Insights* för att se vilket innehåll det är som uppskattas mest av era fans. Anpassa sedan ert innehåll efter denna information och ni kommer få fler kommentarer, fler gilla-markeringar, fler delningar och fler fans.

Vi vet sedan innan att länkar och aktivitet i sociala medier påverkar sökresultatet. Ju fler som gillar er och delar ert innehåll – desto högre synlighet kommer ni få i sökmotorerna.

Det var några tips på hur ni kan anpassa er närvaro på Facebook för sökmotorerna och därmed få större synlighet.
Har jag missat något?
Är det något speciellt ni gjort som påverkat era resultat positivt?
Dela gärna med er i kommentarsfältet nedanför.

* Facebook Insights är Facebooks egna statistikverktyg för Facebooksidor. Mer om Facebook Insights kommer jag skriva om i framtida blogginlägg.