Omvandla klick till kronor – Viktigt i sökmarknadsföringen | Del 2

I del 1 av artikelserien om vikten av sökmarknadsföring förtydligas vikten av marknadsföring i sökmotorer.  I följande artikel utrönas hur man ser vinsten i sin sökmarknadsföring. Genom att omvandla ’klick-aktivitet’ i sin hemsida till ett värde som exempelvis kronor och ören, kan man dels se omsättning. Däri ta bättre beslut och få svar på dylika frågor […]

Publicerat
Inlägg Google

I del 1 av artikelserien om vikten av sökmarknadsföring förtydligas vikten av marknadsföring i sökmotorer.  I följande artikel utrönas hur man ser vinsten i sin sökmarknadsföring. Genom att omvandla ’klick-aktivitet’ i sin hemsida till ett värde som exempelvis kronor och ören, kan man dels se omsättning. Däri ta bättre beslut och få svar på dylika frågor som ’gör vi rätt?’.

 

Låt oss använda följande exempel där företag antingen säljer en produkt i sin hemsida alt. ett tjänsteföretag som använder sig utav ett beställningsformulär för att ta emot beställningar/förfrågningar. Varje klick som innebär ’köp’, ’ladda ned katalog’, ’skicka’ går att omvandla till kronor och ören. Receptet är analysverktyg Google Analytics och uppsättning av spårningar i form utav nyckeltal och mål.

Det hela handlar om att kunna se omsättning och marginaler och få svar på frågor såsom:

  • Marknadsför vi oss på rätt ord/fraser
  • Vilka trafikkällor / ord ger bäst omsättning
  • Vilka ord ska vi inte marknadsföra oss (Bär sig inte ekonomiskt)

 

Värdet på ett klick i ett frågeformulär kan vara trubbigt och svårt att sätta, men undersök saken nogrannare och tittar på hur många mailförfrågningar ditt företag får under en tid eller nedladdningar av en katalog i pdf-format. Kan man därifrån helt enkelt få fram ditt nyckeltal. Om Snittordern är 5 000 kr och 1 av 20 ’nedladdningar’ eller ’skickade förfrågningar’ blir en affär. Innebär det att värdet per klick är lika med 250 kr.

Istället för att sporadiskt titta på trafiken till hemsidan som är för de flesta företagen viktig del av organisationen. Ta saken till en helt ny nivå där man följer utvecklingen i siffror som alla förstår, såsom utvecklingen av omsättning och minskning utav kostnader.